TGOJ-diesellok till salu

Hofors stora näring är järnverket och järnvägen fyller en viktig roll i att sköta de tunga transporterna till och från järnverket.

Det går en stålpendel mellan Hofors och Hällefors, som tidigare sköttes av TGOJ, numera Green Cargo, och den var vår Ma 403s sista kommersiella tjänst (bild på Ma 403 i väntan på vagnar i Hofors 2012). Men många andra Ma-lok har också dragit den stålpendeln, bild här på Ma 963 på linjen.

Nivåskillnaden är avsevärd och järnvägen ned till järnverket är brant och kurvig. Stål är tungt, så det kräver sitt lok.

När vi var i Hofors för att hämta ångloket E2 1184 (här), så sköttes växlingen vid verket av TGOJ V11 711, den ena av de två som finns (den andra, V11 712 växlar i Eskilstuna, läs här).

TGOJ V11 711 i Hofors

TGOJ V11 711 i Hofors

V11-loken är tyska, byggda av Henschel, fyraxliga boggielok. Båda är radiostyrda. 711:an ger ett fräschare intryck än vad lok 712 ger, beroende på den blanka, fina målningen, där 712:an känns urtvättad. Men det säger förstås föga om maskinen under skalet.

Vi fick ett snack med lokföraren på V11 711, som berättade att loken är till salu. Inte för att det är något fel på dem, utan för att GC vill göra sig av med alla minnen av TGOJ… eller skapa en rationell och enhetlig lokflotta, som det heter. Då finns det ingen plats för de båda V11-loken bland åtskilliga T44 & Td, lok som V11-maskinerna motsvarar i storlek och kapacitet.

Så en V11 kanske är rätt lok för dig som missade chansen när Green Cargo sålde TGOJs T43:or tidigare.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s