Rd2 1028 i Hamnen – lägst nummer på en Rd2:a?

Det är alltid något visst med låga nummer. Tidiga exemplar och individer som överlevt fascinerar.

T.ex. 1026 – är första B-loket, men även sista Rc1:an.

Idag hade Green Cargo som brukligt ställt fram ett lok som levande reklampelare vid uppgången till pendeltåget i Södertälje hamn, noga placerat för att alla resenärer skulle se det och matas med varumärket.

Rd2 1028 november 2013 i Södertälje hamn

Rd2 1028 november 2013 i Södertälje hamn

Uppdraget för dagen hade gått till Rd2 1028 och det fick mig att fundera om detta inte är den Rd2:a som har lägst nummer.

Och så undrade jag förstås vilken Rc2:a som först förvandlades till Rd2.

Om Du vet, skriv gärna i kommentarsfältet.

Rd2 1112 i Södertälje hamn
Rd2 1113 i Eskilstuna
Rd2 1115 i Eskilstuna
Rd2 1115 i Södertälje hamn

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rd2 1028 i Hamnen – lägst nummer på en Rd2:a?

  1. Multluckan skriver:

    Det stämmer att Rd2 1028 är den Rd2 som har lägst nummer.

    Rd2 1069 och Rd2 1088 var först ombyggda, dock var de prototyplok så det tog ett tag innan de kom i trafik på riktigt.

    Det första Rd2-loket som kom ut först i trafik var Rd2 1093 om jag inte missminner mig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s