Ryggvärk stoppar både Kimi och Alonso?

Två lopp återstår av året Formel 1-säsong, men det kan mycket väl bli utan både Kimi Räikkönen och Fernando Alonso.

Red Bull må ha vunnit VM redan, men Ferrari och Lotus kämpar tillsammans med Mercedes om andraplatsen i årets Formel 1-världsmästerskap. Det handlar om mycket pengar för teamen, skillnaden mellan andra- och fjärdeplats är ungefär 40 miljoner kronor.

Kimi Räikkönen och Fernando Alonso är två av sportens bästa, trots olika körstil, mentalitet och inställning till F1.

Kimi vill ha en bil som styr snällt och är överstyrd, medan Alonso vill ha en stabil bakvagn för att bryskt kunna kasta in framvagnen i svängarna.

Och medan Alonso verkar uppskatta hela Formel 1-världen med uppmärksamhet, kändisskap, inflytande och tävlingarna, så är det bara racing som intresserar Kimi. Allt annat är för honom nödvändiga verktyg för att kunna tävla.

Likheterna då?
Båda debuterade i Formel 1 år 2001. De blir de äldsta förarna i F1, när Mark Webber slutar i och med denna säsong.
Båda blir kör alltid för seger.
Nästa år kör båda för Ferrari.
De är lika långa och väger lika mycket.
Och båda har ont i ryggen.

Alonso tvingades uppsöka sjukhus och erkänna ryggsmärta efter Abu Dhabis GP, där han studsade över curben vid depåutfarten i över 200 km/h och registrerade 28G när han Ferrari slog i.

Kimi Räikkönen har sedan debut-året och en krasch har ryggvärk som kommit och gott. Frågan är, som för så många andra värkpatienter också, hur mycket är fysisk smärta och hur mycket sitter i huvudet?

Två lopp kvar och Lotus har chansen på andraplatsen i konstruktörsmästerskapet, men har samtidigt inte betalat Kimi lön i år. Och att relationerna med flera i stallet frusit till såg vi exempel på i Indien. Kanske är det lämpligt att ryggen krånglar just nu.

Det sägs att trots Kimis relativt låga grundlön (läs om årets F1-löner här) så är Lotus skyldiga honom mycket i innestående lön. Detta på grund av ett bonussystem som ger Kimi €50.000 per inkörd poäng. Med 183 inkörda poäng i år och med aktuell växlingskurs, innebär det 80 miljoner kronor i runda slängar. Plus grundlön, ca 25 miljoner kronor till.

Klart är att Kimi kört klart för Lotus (för den här gången) – minns förresten att Kimi redan 2009 sade att Ferrari skulle bli det stall som han skulle avsluta sin karriär hos. Att han även skulle köra en sväng för Lotus också uteslöt inte det uttalandet, förstås.

Om Alonso kör de sista loppen 2013 får vi snart svar på när F1 nu anländer till Austin, Texas.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s