Nya mätvagnen – med anor från SBB

Järnvägen, den fysiska, alltså spåren och strömmatningen, behöver ständigt underhåll. Och för att se var underhållet behövs kör Infranord med mätvagnar för att kontrollera skicket på järnvägen.

För inte så länge sedan dök det upp en schweizisk vagn, möjligen en före detta restaurangvagn, på svenska spår, som byggdes om till ny mätvagn.

Bilder från Gävle C 131027, tagna från Hoforsexpeditionståget (här)

Infranords nyaste mätvagn i vila på Gävle C i oktober 2013

Infranords nyaste mätvagn i vila på Gävle C i oktober 2013

Tidigare hyres BJs Ra 847 in för att dra mätvagnen, men numera är det Tågabs Rc6 1323 som står för dragkraften.

Rc6 1323 framför mätvagnen

Rc6 1323 framför mätvagnen. Lagom för modelljärnvägen!

Kan denna manöverhyttliknande ända på vagnen bidagit till att valet föll på denna till ny mätvagn?

Kan denna manöverhyttliknande ända på vagnen bidagit till att valet föll på denna till ny mätvagn?

Här finns en av de första bilderna tagna på denna mätvagn, då på Ludvika station, när den fortfarande inte var målad som mätvagn.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nya mätvagnen – med anor från SBB

  1. Kraftmatning till loket genom mätvagnens strömavtagare om man så vill. Kan skönjas på översta bilden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s