Ma-lokens bevarande XII

Fem minuter kvar av elfte timmen, så har alla nästan körbara Ma-lok räddats undan skärbrännarna. Ma 404, vars hjul är så tunna att de kan jämföras med estrellaprodukter, ligger dock dåligt till

20131125-174901.jpg
Det verkar som att Föreningen Stambanans vänner nu köpt inte färre än fem Ma-lok, Ma 962 och Ma 963 sedan tidigare (här och här), Ma 833, Ma 965 och ett till, möjligen TGOJ Ma 402.

Senaste ryktet är att de avser att hyra ut loken till kommersiella företag som inte sysslar med godstrafik, eftersom köpeavtal med Green Cargo sannolikt förbjuder det tydligt, men väl för persontrafik och banunderhåll.

Sedan att andemeningen inte var att loken alls skulle hamna i någon form av kommersiell trafik, utan vara till gagn för Sveriges föreningar, verkar spela föga roll när pengar kommer in i bilden. Då verkar allt kunna töjas till bristningsgränsen.

Ma 406 är tillbaka i Eskilstuna och farligt när skärbrännarna. Aspiranter (pluralis) finns på henne, men inget är klart ännu.

Men vänta nu, Ma 406 fanns väl hos SKÅJ numera (här)?! Jodå, men när Ma 409 inte köptes av Netrail, som reserverat det, passade SKÅJ på att byta rakt av. Priset var detsamma men inte revisionsstatusen.

Fortsättning lär följa

Mer om Ma-lokens bevarande och allt annat om Ma-loken på Ma-lokssidan

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ma-lokens bevarande XII

  1. kalasgas skriver:

    Mycket intressanta blogginlägg. Fortsätt hålla oss informerade. Tack

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s