Ma-lok framväxlade för gemensam avfärd

TGOJ Eskilstuna 26/11-13
Ungefär precis ett år sedan Green Cargo tog de sista Ma-loken ur trafik (här).

Nu har Green Cargo sålt de flesta av loken till landets föreningar.

Z70 726, Ma2 962 och Ma2 963

Z70 726, Ma2 962 och Ma2 963

På bangården i Eskilstuna står nu inte mindre än fem Ma-lok framväxlade och väntar på sin nye ägare ska komma och hämta dem. De får sällskap av tre växellok: Z70 749, Z70 736 och Z70 726.

Ma 402, Z70 749 och Z70 736

Ma 402, Z70 749 och Z70 736

Ma 402 framför en radda med 3x Z70 och 2x Ma2

Ma 402 framför en radda med 3x Z70 och 2x Ma2

Ma 402, Ma 406, Ma 965 i natriumlampans gula sken, framväxlade för avgång

Ma 402, Ma 406, Ma 965 i natriumlampans gula sken, framväxlade för avgång

Ma-loken är Ma 402, Ma 962, Ma 963, Ma 965 och Ma 406, vilket korrigerar föregående inlägg (här). Ma 965 kan vara tänkt som reservdelsobjekt.

 

Vilken förening har sådant intresse av att visa upp så många snarlika Ma-lok?

Vilken förening har sådan museal trafik att de behöver fem Ma-lok?

Ma 965 och Ma 406

Ma 965 och Ma 406

För det var ju inte tillåtet att hyra ut loken kommersiellt, priset på loken var vänligt satt för att museiföreningar skulle kunna bevara dem för sina tåg.

Men visst är det trevligt att så många Ma-lok bevaras! Det var ju en ambition redan tidigt (här).

Ma 406 och Ma 965

Ma 406 och Ma 965

Mer om Ma-loken på Ma-lokssidan
och specifikt just om Ma-lokens bevarande med start här

Fortsättning följer

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s