Ma-lokens bevarande 405

Ma 405 var önskad av GBBJ men var länge reserverad för NetRail. Ma 405 väntade tålmodigt inne i TGOJ-verkstaden, men affären blev aldrig av.

Nu, så här i slutet av elfte timmen för Ma-loken (här), blev hon därmed tillgänglig för andra spekulanter och det blev SKÅJ i Stockholm som hann först.

Ma 405 mitt i smeten av fordon i Hagalund

Ma 405 mitt i smeten av fordon i Hagalund den 28e nov ’13. På rambalken efter MA 405 står det med vitt ”Ägare SKÅJ”

Ma 405, ett av de Ma-lok som var i trafik till det bittra slutet.

Ett av två TGOJ-Ma som fick TGOJ Trafiks sista färgschema. Ma 407 var det andra.

Ett av de sista Ma-loken att få boggierevision.

Ma 405 drog södra stålpendeln tillsammans med Ma 404 som sista tjänstgöring.

Ma 405 har en mörk historia, daterad tillbaka till 1955. För att göra en lång historia kort, så var detta första turen malmtåg med ellok från Grängesbergs gruva.

Malmbangården var ännu inte elektrifierad, utan malmvagnarna växlades fram av ånglok. Och någonstans missades det att göra bromsprov när Ma 405 var kopplad till vagnarna.

I backarna ned mot Ställdalen blev detta uppenbart, att enbart loket bromsade. På denna tid fanns ingen Mobisir eller annan mobiltelefon, utan kommunikationen skedde vid stationerna.

Malmtåget skenade samtidigt som en rälsbuss skickades iväg rakt mot det. Olyckan med många döda, var ett faktum och är känd som just Ställdalsolyckan.

Ma 405 reparerades och insidan på hytten i änden som krossade rälsbussen målades nattsvart. Och så ser hon ut än idag, trots att utsidan målats om flera gånger.

Inom TGOJ och bland lokalbefolkningen kom Ma 405 att få öknamnet ”Slaktaren”.

Se fler inlägg med Ma 405:

Ma 405 i Ludvika, avhängd från södra stålpendeln 2012 efter hjulringsbrott

Ma 405 med Ma 404 i Ludvika i sista veckan som Ma-lok gick i aktiv tjänst. Södra stålpendeln igen.

Ma-lokens bevarande 403
Ma-lokens bevarande 408
Ma-lokens bevarande 401
Ma-lokens bevarande 406
Ma-lokens bevarande 962 & 963

Ma-lokssidan

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s