Ma-lokens bevarande 409

TGOJ Ma 409, ett av de sist reviderade Ma-loken och tillika det som gick sist i aktiv tjänst för Green Cargo, med ett fliståg från Mora till Nykvarn. Loket fick köra på dispens i T13, när Ma-loken var avställda, för att Rd2-loken frusit ihop.

Ma 409, fläckig av bättringsfärg, men i maskinellt mycket gott skick

Ma 409, fläckig av bättringsfärg, men i maskinellt mycket gott skick. Här i Hagalund 131128.

Ma 409 bjöds ut till försäljning och NetRail reserverade snabbt loket. Men Green Cargo tillämpade principen ‘Inga pengar – inga lok’ och 409:an bidade sin tid i Eskilstunaverkstaden.

Så nu, hösten 2013, gjorde Green Cargo ett sista försök att sälja de kvarvarande Ma-loken (vilket verkar vara framgångsrikt, läs mer här), inklusive de paxade loken där köpet aldrig slutförts.

Det gjorde att SKÅJ höll sig framme och dels köpte Ma 405 (här) och passade på att byta sin Ma 406 (här) mot just Ma 409. Absolutman gratulerar SKÅJ till fantastiska förvärv!

Ma 409 framför bruntåg i Hagalund i ett möte med modernt passagerartåg i form av en X40

Ma 409 framför bruntåg i Hagalund i ett möte med modernt passagerartåg i form av en X40

Ma 409 är bättringsmålad sedan ett par år tillbaka, då hon plötsligt och snabbt ömsade skinn och fram kom TGOJs originalkulör, till mångas glädje.

Därmed har sju av de nio TGOJ-loken funnit nya ägare och fått förlängt liv.

Läs mer om Initiativet om Ma-lokens bevarande här

Ma-lokssidan här med alla inlägg rörande Ma-lok

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s