Ma-lokens bevarande XIV

TGOJ Eskilstuna.

Följande Ma-lok har hittat nya hem och ägare:

Ma 401, Ma 403, Ma 408, Ma 828, Ma 966 sedan länge (läs mer här)

Ma 405 och Ma 409 har sin hemvist i Hagalund (här och här)

Ma 402, Ma 406, Ma 962, Ma 963 och Ma 965 väntar på avgång till Stambanans vänner (här)

Så vilka lok har då sin framtid höljd i dunklet?

Ma 404 har en seriös spekulant, men det är huggsexa om det sista användbara boggieparet. Dessa boggier är en förutsättning att 404:an ska komma ut på spåret igen.

Ma 404 på spår 1 utanför TGOJ-verkstaden

Ma 404 på spår 1 utanför TGOJ-verkstaden

Ma 833 betecknas av Green Cargo som såld, till en köpare som var ”mycket angelägen om att få 833:an”.

Ma 832 har fått släppa till en del reservdelar och står även hon på tunna hjul. Skrothotet hänger över henne.

Ma 407 är nästa lok som saknar framtid – transformatorn behöver lyftas för att kunna reparera en trasig lidning. Det är uppenbarligen besvärligt. Även boggierna börjar närma sig revisionsdags.

Ma 876 är fullt funktionerande, men hårt och jämt sliten, från hjul till motorer. Det finns en spekulant som är intresserad av loket som reservdelsmaskin.

Ma 407 och Ma 876

Ma 407 och Ma 876

Följ fortsättningen här på Absolutman

Mer Ma på Ma-lokssidan

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s