40-årsdag… är det något att fira? Och hur gör man det?

Var går gränsen mellan ekonomiskt smart och dumsnål?

Gränsen mellan att unna sig något lite och extravagans?

Får man fira sin födelsedag på en minnesplats till ett koncentrationsläger och i vänsterfilen på Autobahn, eller bör man genomlida sin 40-årsdag på någon klassisk restaurang i Paris?

Och 40-årskris då? Hur kan den te sig?

I en serie inlägg tänkte jag behandla ovanstående frågeställningar, tillsammans med klipp ut livets glättighet och andra sporadiska tankar.

Häng med Absolutman på ännu en resa till Tyskland.

Den här gången handlade det bara om en långhelg, så vi avsåg att fuska genom att flyga till Berlin och hyra bil där.

Ah, sagt och gjort.
I tanke i alla fall.

Flygbiljetter
Hotell
Flygplatsparkering
Pass
Hyrbil… Nu blev det intressant igen!

Jag dök in bland alla hyrbilsfirmor och det finns några! Ett gemensamt problem för samtliga är att de verkar vända sig till arselfraktare som bara hyr ett fortskaffningsmedel; alla uthyrare skriver nämligen tex VW Golf eller liknande.

Jag kan förstå deras behov, i händelse av att bokad bil krånglar på ett eller annat sätt, så friskriver de sig således.

Problemet är detta eller liknande. För mig skulle det innebära att jag bokar en Golf och får en Golf Kombi, Polo eller Passat. Men i deras värld innebär det att bokad Golf byts mot en Fiat Brava eller Renault Megane. Och det har jag ju ingen lust att betala för.

Lite som att beställa en semester till Teneriffa eller liknande och tänka sig att hamna på någon av Kanarieöarna, men istället hamna i Bulgarien.

Mycket därför valde jag att sondera hos Europcar, trots deras senaste fadäs (här), de är ju trots allt VAGs egen uthyrare. Så risken att hamna bakom ratten på någon Peugeot kändes minst här.

Golf hade vi ju alldeles senast (här), och även om den var bra, så något annat vore ju kul att prova!

Följande kandidater gallrades ut:
– VW up! (Jag var mycket nöjd efter att ha provkört en sådan tidigare, här)
– VW Golf Cabriolet
– VW Scirocco

Risken med cabben och Sciroccon var uppenbar – sannolikt har den lokale hyresmannen bara ett exemplar av respektive och därmed skulle det bli till att åka eller liknande om bilen råkat bli sen tillbaka alternativt gått sönder.

Risken med up!en var också up!penbar: undermotoriserad på Autobahn.

Vilket för oss in på ett annat problem för oss bilintresserade. Vilken motor sitter i bilen man hyr? Det anges inte!

För att ta semesterparallellen igen, det vore som att inte få veta om det är ett en-, två- eller trestjärnigt hotell du bokat.

En liten hint får man dock av att CO2-mängden skrivs av, men det kräver att du kan modellprogrammet och att uthyraren skriver rätt. De hade de inte gjort i mitt fall…

Vädret i Berlin (prognos var +10 och regn) i kombination med fullfartskörning på Autobahn gjorde att jag valde bort Golf Cabben till förmån för Sciroccon.

Sciroccon som erbjöds var en diesel med CO2-utsläpp på 107 g/km. Vad är det för motor? Samma 1.6 TDI som i Golfen, sannolikt. Okej då, den gick ju snålt och bra.

Nog med val och möjligheter, nu tar vi ett beslut och åker!

Följ en intensiv långhelg, som utspelade sig i september i år, dag för dag så som det var, här på Absolutman

Fortsättning här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s