Pisa-chocken vs Sveriges skolsystem och allt annat

Sällan har väl Sverige varit så på tapeten hos så många länder som denna morgon. Och som så ofta när vårt lilla land uppmärksammas utomlands så handlar det inte om att vi gjort något bra, utan om misslyckande.

Egentligen inte för att andra länder är skadeglada, utan ofta av pur förvåning – kan Sverige misslyckas? Kan det finnas elände i Sverige? Sådana föreställningar om oss är vanligt utomlands.

Pisa-chocken är termen som flera media använder och syftar inte till Lutande Tornet, utan resultat från kunskapstest bland högstadieelever.

Genomslagskraften är så pass stor som den är eftersom länder över hela världen deltar i samma test, samt att testet inte görs årligen, utan mer sällan.

Sverige, som under så många år, presterat bra i allehanda kunskapsundersökningar och vida ansetts som ett föredöme, gör ett uselt resultat (med ilandsmått mätt) och tappar mycket från vår tidigare topprankning.

Initialt har skolsystemet fått ta smällen från utrikiska bedömare.

Men i Sverige var detta resultat befarat och väntat redan på förhand och det har redan konstaterats att borgarnas friskolor och fria skolval inte enkomt kan vara skälet till detta. Faktum är ju att de elever som presterar detta resultat börjat i den gamla socialdemokratiska skolan.

Ett sådant här resultat har inte en orsak.
Tillvaron är alltför komplex och mångfacetterad för det.

Så varför är inte våra elever idag lika bra som vi var igår?

Vad har ändrats?
Vilka andra förutsättningar har eleverna idag?
Vilka nya utmaningar har tillkommit?

Låt mig lista några troliga skäl, som tillsammans och i olika grad säkerligen bidrar till denna negativa kunskapsutveckling.

– Brist på studiero i skolan och i hemmen

  • internet och mobiltelefoner för mycket gott, men de stjäl fokus också
  • stökiga elever hålls varken tillräckligt kort eller får det stöd de behöver
  • prestationskraven är för höga, på annat än skolan, som sport och andra fritidsaktiviteter, vilket tar tid och kraft som hade behövts till skola

– Språkbrister

  • idag har vi alltför många med utländsk härkomst som inte behärskar svenska språket till fullo, något som inte förbättrar studieresultaten

– Minskat stöd i hemmen

  • Allt fler föräldrar lägger allt mer tid på sina karriärer och att förverkliga sig själva och barnen blir allt mer utlämnade åt sig själva, inkluderat studierna

– Det är för mycket val i vår tillvaro, mer val än vi mår bra av, valmöjligheter splittrar vår fokusering

  • Val av ämnen i skolan
  • Val av skola
  • Brist på övning i valsituationer och ingen undervisning i väljandets konst

Eller så har vår svenska skola, vårt svenska, mångkulturella samhälle och våra barn blivit bättre på val, kreativt tänkande, problemlösning när vi gått i från katederundervisning och utantillkunskaper till mångt och mycket, men att Pisa-studien inte klarar av att mäta sådant.

 

 

 

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Pisa-chocken vs Sveriges skolsystem och allt annat

  1. Bertil Johansson skriver:

    En mycket viktig orsak till dåligt resultat i skolan är den utbredda inställningen hos eleverna att skolan är värdelös och, vad värre är, kunskap inte är viktigt. Den attityden har de väl fått någonstans ifrån… Hemmet…? De som försöker prestera bra i skolan mobbas eller fryses ut.
    Då förlorar man snart intresset för att lära sig något, eller, åtminstone intresset för att visa upp att man kan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s