DR-museum Halle – 40-årsfirande i lokstallsmiljö

DB-museum Halle

DB-museum Halle

Halle (Saale) står det på kartor och vägskyltar. Det finns många Halle i Tyskland men bara en, och just denna, Halle ligger vid floden Saale.

Det är mitt inne i mörkaste, forna DDR. Det märks föga på Autobahn numer, men så fort vi kommer in i staden blir det tydligt. Vägarna är så där i skick och staden sliten.

På det gamla rundstallet står det DB-museum. Sannolikt sorterar de under dem, men det fanns i princip inget DB-material här, men väl DR-material. Både DRG (pre-krig) och DR (DDR).

Det är en härlig och autentisk lokstallsmiljö – i stil med GBBJ i Grängesberg och föga som SVJMs museum.

Lokstall och vändskiva. Vad kan vara bättre för ett järnvägsmuseum?

Lokstall och vändskiva. Vad kan vara bättre för ett järnvägsmuseum?

Drivaxel till ett ånglok, en BR 19.

Drivaxel till ett ånglok, BR 19 015.

Vi gick in och butiken finns förstås i ett litet fd personalkryp-in. De hade ingen kortläsare (något jag kunde smälta här, men som skulle visa sig alltför vanligt längre fram i Tyskland) och jag hade ont om kontanter.

€2,50 får anses prisvärt, men om man inte har det på fickan då, van med att betala allt med kort som man är. Jo, denne vänlige man lät mig gå in som barn för en euro.

Lite fina foton och två modelljärnvägar fanns att skåda, en halvnolla och en helnolla.

Modelljärnväg i lokstallet. Detta var nog det mest DB-lika som fanns i detta museum, som bar namnet just DB-museum

Modelljärnväg i lokstallet. Detta var nog det mest DB-lika som fanns i detta museum, som bar namnet just DB-museum

Men låt oss titta på de riktiga loken!

En E30, som finns hemma på min faders anläggning. Livs levande. Och bara att kliva upp i också. Mäktigt.

E30. Förkrigslok som var vanligt i Fleischmanns startsatser på 50-talet

E30. Förkrigslok som var vanligt i Fleischmanns startsatser på 50-talet

E30 märkning

E30 märkning. Tung som en 6-axlig Ma, trots bara 4 axlar. En Ma väger 105 ton.

Den var från 1937 och hade tillbringat en stor del av sitt liv i detta område, Leipzig-Dresden, som tidigt elektrifierades, men som avelektrifierades efter kriget – materialet från luftledningen gick till Sovjetunionen som krigsskadestånd.

Förarplatsen på E30:n

Förarplatsen på E30:n

Även om det var Siemensmaterial, så är instrumenteringen i E30 inte helt olika de i Ma-loken.

Även om det var Siemensmaterial, så är instrumenteringen i E30 inte helt olika de i Ma-loken.

Östtyskt ellok

Östtyskt ellok, härlig färg med kanske inget designunderverk

Bredvid den en BRxxx – en östtysk skapelse – och sedan en annan maskin från 30-talet. En E18 med Kraussboggie. Loket som stod som förebild för det svenska F-loket.

E18, ett snälltågslok med annorlunda konstruktion

E18, ett snälltågslok med annorlunda konstruktion

E18 med kraussboggie. Mycket mekanik att studera

E18 med kraussboggie. Mycket mekanik att studera

Förarplats på E18 30

Förarplats på E18 30

Reglage på E18

Reglage på E18

Maskinrum på E18

Maskinrum på E18

Så kom vi till ångloksdelen av lokstallet. När vi var på DB-museum i Nürnberg så utlovades en BR01:a här. Det fanns ingen sådan, men väl en BR52:a – 150 ton leksak.

BR 52 4900, ett så kallat Kriegslok, som byggdes i stora mängder under kriget och var inte planerade för lång livslängd. Ändå har flera överlevt till våra dagar

BR 52 4900, ett så kallat Kriegslok, som byggdes i stora mängder under kriget och var inte planerade för lång livslängd. Ändå har flera överlevt till våra dagar

Stor tender.

Stor tender. Men inget dricksvatten. Senaste revision 1978.

Maskineriet på BR 52:an

Maskineriet på BR 52:an

BR52 4900 var ombyggd för kolpulvereldning. Intressant, även om det inte visades så mycket av det. Hytten var avspärrad.

Det var den inte på loket bredvid, en mäktig BR41. Högerkört.

BR 41. En rätt saftig pjäs

BR 41. En rätt saftig pjäs

Koltaget på BR 41

Koltaget på BR 41

Fyrboxen på BR 41

Fyrboxen på BR 41

Initialt tycker man att det är fruktansvärt mycket reglage i ett tyskt ånglok, men det beror mest på att de skriker rött. Hade någon målat alla reglage röda på ett svenskt ånglok hade det också sett mycket ut.

Och studerade man reglagen lite mera, så var det inte så märkligt eller annorlunda jämfört med svenska.

Eldarens sida på BR 41. Högerkörda lok är det vanligaste i Tyskland

Eldarens sida på BR 41. Högerkörda lok är det vanligaste i Tyskland

Lokförarsidan på BR 41

Lokförarsidan på BR 41

En prydlig, gjuten skylt talade om för lokföraren hur loket skulle behandlas. Jag tolkar det som något i stil med hur våra svenska E2-maskiner kräver pådrag även vid rullning, för smörjningens skull.

Skylt med information till lokföraren av BR 41

Skylt med information till lokföraren av BR 41

Det fanns även en liten BR 89- även den fick man kliva upp i. Trevlig. Tänk att få växla en hel dag på stationen med den som sitt arbetsredskap!

BR 91

BR 89

Längs bakkanten på lokstallet fanns mängder med mer eller mindre intressanta järnvägsattiraljer. Låt oss ägna ett par ögonblick åt det intressanta.

Traktionsmotor till ett tyskt ellok, framställt och rengjort för visning.

Drivaxel till ellok med tillhörande motor

Drivaxel till ellok med tillhörande motor

Lagom med information, men även avvägd och rätt info

Lagom med information, men även avvägd och rätt info

Tyska signalers innebörd

Tyska signalers innebörd

Tysk signal, med många kombinationsmöjligheter av ljus

Tysk signal, med många kombinationsmöjligheter av ljus

Tyska signalsystemet förklarat, tillsammans med en omplanterad signal. Se en självsådd tysk signal på Hildesheim Hbf här.

Ångloksavdelningen glider över i dieselavdelningen, för bakom växelloket står en svart Köf.

Köf

Köf 4033

Längre in i stallet fler diesellok, inte minst denna ryska maskin med treaxliga boggie. Ludmilla och Taigatrumma. Kärt barn har många namn.

Ryskdiesel

Ryskdiesel

Förarplats på Ludmillan

Förarplats på Ludmillan

Maskinrummet på Ludmillan. Här är det nog synnerligen högljutt under gång

Maskinrummet på Ludmillan. Här är det nog synnerligen högljutt under gång

En vän och kollega till mig, som var från just Halle (Saale), berättade en gång vad siffrorna i litteratat stod för. Och det var en hel matematisk uppgift, med bland annat effekten inblandad.

Jag lyckades bli desorienterad också, för utanför stallporten till BR 89:an skymtade en Röd Älg med skabb.

Men när jag kom ut såg jag den inte först, men så fick jag syn på den, på spåret direkt invid lokstallet.

Jag försökte få ihop det med karta och vinklar, men kunde inte få det att stämma.

Det visade sig att medan jag var inne i lokstallet bakom stängda portar, så växlades den om. Så enkelt var det.

Jag gick dit och träffade loket vårdare och fick en pratstund. Han berättare stolt hur få sådana här lok det fanns kvar, efter att DB skrotat ut dem, allt för att de inte skulle hamna hos konkurrenter, och att han fått gång på motorn.

Röda älgen

Röda älgen

Detaljbild på Röda älgen. Här ser man rakt igenom loket, genom det avtagna taket.

Detaljbild på Röda älgen. Här ser man rakt igenom loket, genom det avtagna taket.

I min enfald trodde jag att i ett så välbefolkat land som Tyskland, så har man hur mycket engagerat folk som helst i museiföreningarna. Men denne man hävdade att han var ensam om att arbeta med detta lok.

En kranvagn, som stod utanför museiområdet (jag blev tydligt tillrättavisad när jag försökte gå längre ut på bangården för en fotoexkursion), dokumenterad med teleobjektiv, får avsluta besöket här.

Kranvagn

Kranvagn

Museum möter moderniteter - en motorvagn parkerad i gränslandet mellan museum och uppställningsplats för driften

Museum möter moderniteter – en motorvagn parkerad i gränslandet mellan museum och uppställningsplats för driften

På vägen tillbaka till parkeringen noterade jag att stationen, eller mer en hållplats, var ny och proper, medan kringliggande miljö var i sliten DDR-anda.

Slitet Halle i bakgrund med en nybyggd hållplats för järnvägen i förgrunden. Kontraster i gamla Östtyskland

Slitet Halle i bakgrund med en nybyggd hållplats för järnvägen i förgrunden. Kontraster i gamla Östtyskland

En livs levande signal

En livs levande signal

Gamla järnvägsdetaljer

Gamla järnvägsdetaljer

Vi fortsatte mot München, utan att veta att Oktoberfest väntade på oss. Fortsättning här

Tidigare var vi på annat järnvägsmuseum, du kan se bilder från DB-museum Nürnberg här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s