Scirocco vs Autobahn – ett kungligt sätt att fira sin 40 årsdag på

Vi lämnade DB-museum och Halle för att vidare tackla Autobahn med vår hyrda fortkörningsmissil – en syndigt svart Volkswagen Scirocco 2.0 TDI BMT.

Navigatorn pratade om ett par timmars njutning genom forna Östtyskland och senare Bayern.

Autobahn under renovering - när såg du ett sådant stort vägprojekt i Sverige senast?

Autobahn under renovering – när såg du ett sådant stort vägprojekt i Sverige senast?

Tillfälligt får all trafik samsas på den ena halva av Autobahn. Fri hastighet råder förstås inte, men väl 100 km/h

Tillfälligt får all trafik samsas på den ena halva av Autobahn. Fri hastighet råder förstås inte, men väl 100 km/h

Det stod snabbt klart att 140 hästar är mycket mer än 105 ( som hyr-Golfen var bestyckad med – här) och att Sciroccon med lätthet kunde hålla ett högre tempo.

Toppfartsmässigt skiljde det inte mer än 7 km/h (förutsatt att mätarna visade lika), för även om Scirocco-motorn med lätthet klarade att cruisa i över 200, så gick den verkligen in i väggen strax därefter.

Men styrkan i tvålitersdieseln, tillsammans med Sciroccons lägre tyngdpunkt och bredare spårvidd, gjorde den till en fröjd att köra.

Jag tyckte Frida Folkvagn var skapligt utväxlad, med 130 km/h vid 3000 rpm och jag imponerades av DSG-Golfens sjunde växel – 165 km/h. Denna manuella diesel-Scirocco gjorde vid 3000 varv på högsta växeln 185 km/h…

Initierade källor hade sagt att Oktoberfest skulle börja till kommande veckoslut, men det skulle visa sig att den redan börjat. Fortsättning i München följer

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Scirocco vs Autobahn – ett kungligt sätt att fira sin 40 årsdag på

  1. Ping: Att importera en Scirocco från Tyskland | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s