Skulle du ta en kula för din syster? Det sker i alla fall i lokvärlden.
En hel järnvägsentusiastvärld förfasades för Ma 406s öde, i och med att SKÅJ lämnade tillbaka henne (här). Visseligen räddade det Ma 409 (här), men ändå!
Ma 406 skrotklassades så av Green Cargo, vilket kändes som början på slutet, men det som faktiskt kom att bli hennes räddning!
Tänk dig följande resonemang: Ska vi byta grejor med varann? Jag har 104 ton brunt Ma-skrot med rektangulära fönster och du har 105 ton grönt Ma-skrot med runda fönster, som dessutom står i vägen. Förslag: Jag kommer till dig, sorterar skrotet för dig och tar med mig lika mycket som jag kom med. Klart!
Det var så GBBJ skaffade sig en Ma-mult och därmed räddade livet på Ma 406. Och det var den sjuka Ma-systern i Ma 880 som ställde upp med sitt eget liv som insats.

Ma 880 som skrotlok transporterades till Eskilstuna för att bytas mot Ma 406. En hel entusiastvärld jublar
Vad är bättre än ett Ma-lok?
Två Ma-lok förstås!
Ma 401 ställdes upp på verkstadsplanen medan Ma 880 växlades undan och Ma 406 letades fram.
Det gäller att ta chansen när den bjuds, sedan är det ofta för sent. Ma 406 måtte ha resonerat så, eftersom hon hade vådligt bråttom ut från TGOJ-verkstaden.
Törs man tro att detta är sista gången som dessa två Ma-lok går i mult i detta utförande?
Och kan vi hoppas på att vi återser dem som mörkgröna och med stora strålkastare inom en snar framtid?
Första gången vi trodde att Ma 406 var räddad här