Ma-lokens bevarande 406, andra försöket

Skulle du ta en kula för din syster? Det sker i alla fall i lokvärlden.

En hel järnvägsentusiastvärld förfasades för Ma 406s öde, i och med att SKÅJ lämnade tillbaka henne (här). Visseligen räddade det Ma 409 (här), men ändå!

Ma 406 skrotklassades så av Green Cargo, vilket kändes som början på slutet, men det som faktiskt kom att bli hennes räddning!

Tänk dig följande resonemang: Ska vi byta grejor med varann? Jag har 104 ton brunt Ma-skrot med rektangulära fönster och du har 105 ton grönt Ma-skrot med runda fönster, som dessutom står i vägen. Förslag: Jag kommer till dig, sorterar skrotet för dig och tar med mig lika mycket som jag kom med. Klart!

Det var så GBBJ skaffade sig en Ma-mult och därmed räddade livet på Ma 406. Och det var den sjuka Ma-systern i Ma 880 som ställde upp med sitt eget liv som insats.

Ma 401 med GBBJs expeditionståg vid TGOJ Eskilstuna. Ma 880 skymtar som fjärde fordon

Ma 401 med GBBJs expeditionståg vid TGOJ Eskilstuna. Ma 880 skymtar som fjärde fordon

Ma 880 som skrotlok transporterades till Eskilstuna för att bytas mot Ma 406. En hel entusiastvärld jublar

Ma 880 som skrotlok transporterades till Eskilstuna för att bytas mot Ma 406. En hel entusiastvärld jublar

Vad är bättre än ett Ma-lok?
Två Ma-lok förstås!

Ma 401 ställdes upp på verkstadsplanen medan Ma 880 växlades undan och Ma 406 letades fram.

Ma 401 och Ma 402 sida vid sida på TGOJ-mark. Kommer det att hända igen?

Ma 401 och Ma 402 sida vid sida på TGOJ-mark. Kommer det att hända igen?

Det gäller att ta chansen när den bjuds, sedan är det ofta för sent. Ma 406 måtte ha resonerat så, eftersom hon hade vådligt bråttom ut från TGOJ-verkstaden.

TGOJ Ma 406 i verkstaden

TGOJ Ma 406 i verkstaden

Ma 406 försvinner ut genom porten

Ma 406 försvinner ut genom porten

Det gäller att sno sig innan dörren stängs och möjligheten är borta

Det gäller att sno sig innan dörren stängs och möjligheten är borta

Törs man tro att detta är sista gången som dessa två Ma-lok går i mult i detta utförande?
Och kan vi hoppas på att vi återser dem som mörkgröna och med stora strålkastare inom en snar framtid?

Doppeltraktion! Ma 406 och Ma 401 skapar en lämplig förebild för din modelljärnväg

Doppeltraktion! Ma 406 och Ma 401 skapar en lämplig förebild för din modelljärnväg

Första gången vi trodde att Ma 406 var räddad här

Alla inlägg om och bilder på Ma-lok här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s