Slutet för Ma-loken vid TGOJ rycker allt närmare

Det är nu ett år sedan som det första TGOJ-Ma-loket lämnade TGOJ. Ma 403 lämnade Eskilstuna för sin nya hemvist hos BJs på Lärje (här).

Det följdes raskt av ett knippe Ma-lok till, till olika föreningar. Och därefter hände inte mycket, förutom att det reserverades lok både åt NetRail och Stambanans vänner.

Så kom skrotbeskedet från Green Cargo (här) och ett ny fråga till landets föreningar – ska ni handla fler Ma-lok så lär ni göra det nu.

Och oj så det handlades. Även om miljonaffären med NetRail frös inne, så valde de att lägga ett bud på Ma 876 som reservdelslok.

Stambanans vänner fullföljde sitt köp och köpte inte mindre än tre Ma-lok till (här). Även SKÅJ och GBBJ höll sig framme.

Ma 965, Ma 402 och Ma 963

Ma 965, Ma 402 och Ma 963

Så låt oss kort titta till den tilltufsade skaran Ma-lok som återstår. Du har fortfarande några dagar på dig att slå till, Men det är planerat att skrothandlaren kommer redan före jul.

Ma 404 – det enda kompletta och körklara loket. Bara att slå upp strömavtagaren och köra. I behov av Ö1 nu. Provades av TGOJ själva bara för någon dag sedan. Hjulen är nere på det absolut sista, men i försiktig museal trafik kan hon hålla länge till. Ma 404 var ett av de lok som kördes med till det bittra slutet.

Ma 404 främst på spår 1

Ma 404 främst på spår 1

Ma 407 – har stått nästan ett år längre än Ma 404, men hjul, boggier och finish är bättre. Loket är ombyggt i hytterna till Rc5-standard, inkluderande bättre isolering, andra instrument och mikro. Behöver kompletteras med strömavtagare.
Vad är haken? En hjälp-trafo ger inte ström. Någonstans är någonting av i det elektriska. Med mycket tur är det bara att öppna rätt lucka, hitta brottet och laga det på ett par timmar. Men otur krävs det att huvudtransformatorn lyfts ur för att komma åt och fixa felet. TGOJ själva, som har verktyg och erfarenhet att jobba med Ma-loken räknar en veckas arbete för det.

Ma 832. Hjulen är lika tunna som på Ma 404, motorerna är urlyfta (men finns iofs kvar) och många andra delar är också tagna från loket.

En intressant detalj på Ma 832

En intressant detalj på Ma 832. Ma 958 skymtat i bakgrunden

Ma 958. Stod länge i ladan på verkstadsboggier. Delar är tagna av TGOJ själva och av föreningar. Loket står nu på en uppsättning boggier för att kunna dras till skroten. (Mer här)

Ma 958 donerar delar till sina systrar

Ma 958 donerar delar till sina systrar

Ma 880. Var tidigare ett komplett lok med okej hjul. Metalltjuvar har härjat i maskinrummet. Ma 880 har inte rullat sedan SJ-tiden, 1991. Har aldrig tjänstgjort för TGOJ. (Mer här)

Ma 874, Ma 961, Ma 831, Ma 964 och Ma 967 har oförändrad status, läs med på föregående status här.

Därmed har initiativet för Ma-lokens bevarande (här) varit mycket framgångsrikt med följande lok bevarade:

Ma 401 – GBBJ
Ma 402 – Stambanans vänner
Ma 403 – BJs
Ma 405 – SKÅJ
Ma 406 – GBBJ
Ma 408 – FSVJ
Ma 409 – SKÅJ
Ma 828 – Kalmar veterantåg
Ma 833 – Stambanans vänner
Ma 876 – Netrail (reservdelslok)
Ma 962 – Stambanans vänner
Ma 963 – Stambanans vänner
Ma 965 – Stambanans vänner
Ma 966 – Sveriges Järnvägsmuseum

Och kvar i aktiv trafik för Netrail är
Ma 825 och Ma 827.

Kvar hos GBBJ som reservdelslok alternativt till försäljning är de båda första Ma-loken, Ma 788 och Ma 789 (här) som är kompletta, men i likhet med Ma 880 ovan står orörliga länge.

Slutligen finns Ma 882 kvar hos Railcare (här) men med trasig trafo har loket sedan länge förlorat framtiden.

Se Ma-lokssidan för alla inlägg, bilder och videoklipp.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s