På första parkett vid bilolycka och vad man faktiskt inte minns

På väg hem från Tågdagarna i Landeryd (här) for jag fram med Frida Folkvagn längs en klassisk landsväg. Smal, men ändå i bra skick och med 80 eller 90 som hastighetsbegränsning. Solen stod mig i ryggen och trafiken var påtaglig. Kanske inte tät, men jag var långt ifrån ensam på vägen.

Jag kom ifatt en långtradare och körde en stund på attack för att komma om den, men siktsträckorna var för korta, eller så kom det möten. Så trots W8:ans ansenliga fartresurser, bestämde jag mig för att backa av och släppa iväg lastbilen på behörigt avstånd.

Det rådde torrt och fint väder, solen i ryggen och det skulle komma att vara ljust en god stund till. Jag började uppskatta hur lång tid jag hade kvar i bilen och när jag skulle vara hemma.

Den kalkylen slogs snart i spillror.

På en rätt lång raksträcka ser jag en traktor i mötande fält. Jag ser även hur bilen bakom traktorn går för omkörning.

Jag bromsade och höll till höger, för han skulle inte ha mycket till marginaler i sin omkörning, bedömde jag.

Det måtte han också ha bedömt med för han gick tillbaka in bakom traktorn, men närmade sig den alldeles för snabbt.

Bilen körde in i traktorns vagn alldeles framför mig. Jag såg hur bilen kastades upp i luften och landade strax bakom traktorn samtidigt som jag bromsade hårt. Så stod alla stilla.

Traktornvagnen hade friliggande hjul, som var skyldiga till luftfärden som bilen fick.

Bilen, en grå Subaru Forester, började så långsamt köra för egen maskin, för att slippa stå mitt i vägen. Den stannade efter bara en meter och folk rusade till.

Trots offset-krock så har bilens krockzoner absorberat smällen väl

Trots offset-krock så har bilens krockzoner absorberat smällen väl

Jag funderade efteråt, varifrån kom alla människor?
Från traktorn, från bilarna bakom Subarun och från bilarna bakom mig.
Men så många, så snabbt!

Traktorvagnen som blev påkörd

Traktorvagnen som blev påkörd

Och alla ringde 112, så till den milda grad att det tillfälligt inte gick att komma fram och så att operatören snäste av mig ”att det hade de minsann fått reda på redan”.

Efter något som kändes som mycket länge, men i klocktid var snabbt (läs mer om att tiden kanske inte är linjär och lika för alla här), så kom brandkåren.

De var märkbart rädda för att bilen skulle börja brinna, för de drog ut slangar och närmade sig den med skumsläckare.

Brandmännen var initialt mycket oroliga för brand i bilen

Brandmännen var initialt mycket oroliga för brand i bilen

En brandman förhörde mig kort och förklarade att jag skulle stanna på platsen till polisen kom, som vittne på första parkett.

Föraren av Subarun, och den ende i bilen, en lång man om 70+, fick hjälp ut ur bilen. Fysisk oskadd men lite chockad.
Han spontana reaktion var att det gick ju att köra med bilen, det gjorde han ju precis. Trots punktering och lite plåtskrynkel.

Subaru

Subaru

Ambulansen kom och subarumannen fick lite motvilligt följa med den.
Ytterligare 2 ambulanser dök upp, men de vände tomhänta.

Avspärrat i båda riktningarna

Avspärrat i båda riktningarna

Polisen kom och jag fick ge min bild av det hela.
Jag vägrade konsekvent att ge min personliga hypotes om olyckan, jag kände att jag verkligen inte hade någon aning.

Det som var mer anmärkningsvärt var att jag inte kunde förklara den rejäla bulan på vänster bak på Subarun.
Det närmaste jag kom var att den hade kastats upp i luften och ramlat ned på baken. Men det sade logiken var omöjligt, skador långt upp på D-stolpen kan inte ha kommit av det. Men jag hade ingen förklaring till det .

Ändå så hade jag suttit på första parkett och sett hela krockförloppet.

Ett annat vittne hade sagt att Subarun hade körts på av lastbilen i sidan och kastats tillbaka in i sitt körfält.
Samma lastbil som jag låtit bli att köra om.
Samma lastbil som stod parkerad några hundra meter längre fram och jag hade undrat varför den stannade av att ha sett olyckan i backspegeln.

Men jag såg verkligen inte lastbilen.
Jag hade släppt iväg den i mitt medvetande och jag kunde, då liksom än idag, svära på att lastbilen överhuvudtaget inte var inblandad i olyckan.
Den fanns verkligen inte där!

Men det var den enda vettiga förklaringen till Subaruns akterskada.

Vad hände först?
Var det krocken med lastbilen som gjorde att Subarun, som jag upplevde det, avbröt omkörningen, fast den helt enkelt blev knuffad tillbaka?
Och att det var därför som den rände så ofattbart hårt in i traktorn? Han var helt enkelt på väg att köra om och då har man förstås en fart så att man inte hinner stanna om man plötsligt knuffas tillbaka sidledes.

För mig en obegriplig skada baktill

För mig en obegriplig skada baktill

Polismannen försökte återigen få mig att ge min syn på orsaken till olyckan.
Lågstående sol?
Så lågt stod den inte, ansåg jag.

Vänstersväng? (som traktorn skulle göra)
Nej, han körde ju in i traktorn oavsett sväng eller ej,

Stora fartskillnader? (traktor vs personbil)
Hjälpte inte i detta fall, om en personbil skulle saktat in eller stannat för att göra vänstersväng hade det sett likadant ut.

Tung trafik? (allt gods på järnvägen och allt jordbruksmaterial på åkern)
en utopi och utopier är inte genomförbara

Avsaknad av skiljda körbanor?
Motorväg eller wireväg överallt. Inte riktigt genomförbart heller.

Gammal bilförare?

Oftast är gamla bilförare säkrare än de med färska körkort i gamla bilar

Tror inte på något av dessa som enskilt skäl och åldern var nog snarare till subaruförarens fördel än nackdel, han var på intet sätt gammal och skröplig.

När jag väl fick åka, stod lastbilen kvar, så kan hann glåma på den.
Och visst hade den ett stort hål längst fram på sin vänstra sidan.
Det var ingen tvekan om att den varit inblandad i olyckan längre.

Men jag såg den bara inte.
Kanske gjorde inte subarumannen det heller.

Det säger något om vårt selektiva seende och hur lite ett ögonvittne borde betyda i alla sammanhang.

Läs gärna med om hur vi tolkar vår tillvaro här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

