TGOJ V11 tagna ur tjänst

TGOJ Eskilstuna
december 2013

I bakvattnet av TGOJs vida uppmärksammade flaggskepp Ma-lok finns en intressant flotta av ovanliga till unika lok. Och de flesta av dessa han få både TGOJ Trafiks första och sista färgschema.

Efter försäljning av T43, V10 och Ma, står nu hela raden av V11-lok på tur, något fick först fick veta i Hofors (här).

TGOJ döpte inte bara Ma-loken - V11 711 heter "Hugget"

TGOJ döpte inte bara Ma-loken – V11 711 heter ”Hugget”

Rad och rad, förresten, serien V11-lok bestod av 2 stycken individer, båda byggda av tyska Henschel 1974. V11 711 och V11 712.

V11 byggdes enligt tysk standard av Henschel. Året var 1974.

V11 byggdes enligt tysk standard av Henschel. Året var 1974.

Green Cargo behöver inte alla lok de behöver och i en slags rationaliseringsprocess, så säljs och skrotas udda lok ut. Vilket drabbar TGOJ hårt.

V11-loken har gått i tung växlingstrafik på ställen som Grängesberg, Eskilstuna, Oxelösund, Hofors och Skelleftehamn. Någon enstaka gång har de haft linjetjänstgöring, t.ex. finns det dokumenterat transformatortransport från ABB Ludvika dragen av TGOJ V11 (här).

På 90-talet byggdes loken om för radiostyrning och med växlingskoppel (växlingskoppel här) och målades om från ursprungligt brandgula till TGOJ Trafiks färgsättning. Roligt idag är att 711 har det senaste färgschemat och 712 det första.

V11 711 intagen på TGOJ-verkstaden efter färdiggjord tjänst.

V11 711 intagen på TGOJ-verkstaden efter färdiggjord tjänst.

V11 711 i TGOJ Trafiks sista färgschema och med betydligt mer lyster i färgerna. än V11 712 har

V11 711 i TGOJ Trafiks sista färgschema och med betydligt mer lyster i färgerna. än V11 712 har

TGOJ V11 712 avställd utanför lokstallet i Eskilstuna. Notera det tidiga TGOJ Trafik-färgschemat på 712 jämfört med 711

TGOJ V11 712 avställd utanför lokstallet i Eskilstuna. Notera det tidiga TGOJ Trafik-färgschemat på 712 jämfört med 711

V11-loken var uppskattade av personalen, som nu får gå över till T44/Td istället. Just nu är det T44 332 som växlar i Eskilstuna, istället för V11 712, som tidigare.

Det är rätt stor skillnad på en V11 och en T44, trots likheten i att vara dieseldrivet lok med två tvåaxliga boggier. T44 är dieselelktriska, medan V11 är dieselhydrauliska. V11 drivs av två dieselmotorer, en för vardera boggien. Således är T44 Bo Bo, medan V11 är B’B’.

Låt oss passa på att titta in i hytten på V11 711!

V11 711

V11 711

Vi blickar framåt, utöver A-ändan i V11 711

Vi blickar framåt, utöver A-ändan i V11 711

V11 711, hytten sedd snett bakåt mot B-änden

V11 711, hytten sedd snett bakåt mot B-änden

När vi ändå är inne på littera, T står ju för diesellinjelok med boggie, som T43 och T44 t.ex., medan V betecknar treaxligt diesellok, som V4 och V5.

Skulle då inte V11 ha hetat T11 istället?

Jo, på SJ/GC-språk, givetvis. Eller kanske T47. Men TGOJ hade sin egen littering och det gällde både ånglok, ellok och diesellok. Även om TGOJ inte valde andra littera på pin kiv, varför TGOJs Ma-lok, som i princip är lika SJs Ma-lok, fick just samma littera som SJ, medan TGOJ med Bt valde att inte kalla loket för Rt. R är ju som bekant SJs beteckning på tvåaxligt elektriskt linjelok.

Hytten sedd från B-änden på V11 712. Undrar varför dörren är svart

Hytten sedd från B-änden på V11 712. Undrar varför dörren är svart

B-ändans boggier på 712:an

B-ändans boggier på 712:an

Tillbaka till V11-loken.
Inom kort bjuds de ut till försäljning och precis som för andra TGOJ-maskiner som vårdats av verkstaden i Eskilstuna, är V11-loken bra underhållna och i gott skick. Kanske finns det spekulanter och köpare på maskinerna.

TGOJ V11 711

TGOJ V11 711

Fler bilder på dieselloken vid TGOJ finns bl.a. här, här och här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till TGOJ V11 tagna ur tjänst

  1. Ping: Växelloken vid TGOJ Eskilstuna 2014 | Absolutman

  2. Ping: Exit Rc1 och Rc4 blir växellok | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s