Ma-lok vid TGOJ dagen före dopparedagen

TGOJ Eskilstuna
23e dec ’13
Blåsigt och flera plusgrader

Vy upp mot TGOJ-verkstaden

Vy upp mot TGOJ-verkstaden


Efter att ha rangerats om, står raddan med Ma-lok tingade alternativt betalade av Föreningen Stambanans vänner, som verkar ha gjort sig ovän med en hel järnvägsvärld, åter på spår 1. Vad bryr de sig om det om de kan tjäna pengar. Sådan har vår värld blivit (mer om det här).

Spår 1, sex Ma-lok på rad: Ma 404, Ma 833, Ma 965, Ma 402, Ma 963 och Ma 962

Spår 1, sex Ma-lok på rad: Ma 404, Ma 833, Ma 965, Ma 402, Ma 963 och Ma 962

Senaste ryktet är att Stambanans vänner köpt och betalt Ma 962 och Ma 963 (Ma-lokens bevarande 962+963) och sedan i elfte timmen för Ma-loken tingat Ma 965, Ma 402 och Ma 833. Två separata källor gör gällande att dessa tre Ma-lok inte har betalats (läs mer här).

Låt oss låta loken fastna på bild

Ma 833

Ma 833

Ma 965

Ma 965

Vi noterar att loken inte bara växlas för skojs skull, utan att Ma 402 har varit in i verkstaden och fått ny strömavtagare monterad (här och så sent som 1a advent var loket orört).

Ma 402

Ma 402

Ma 963 och Ma 962... betalda?!

Ma 963 och Ma 962… betalda?!

Rör vi oss vidare kommer vi till RBS:en – platsen för förlorade loksjälar

spåren bortom RBS, Rc1 och Ma-lok

spåren bortom RBS, Rc1 och Ma-lok

Här ser vi också en förändring, i det att Ma 876 växlats fram för avfärd. NetRail har köpt loket för okänd summa som skrotlok för reservdelshållning till sina Ma 825 och Ma 827.

Varför står nu Ma-loken kvar hos TGOJ, om nu Stambanans vänner köpt dem?
Endera väntar man på att betala de tre sista och ämnar köra alla samtidigt.
Eller så saknar man någon som vill köra åt dem.
Kanske kommer NetRail att ta dem med sig när de hämtar Ma 876?

Ma 876 framväxlad

Ma 876 framväxlad

Ma 876 inramad av Rc1

Ma 876 inramad av Rc1

Ma 880 och Ma 407 står ensamma kvar på det strömlösa spåret bakom RBS

Ma 880 och Ma 407 står ensamma kvar på det strömlösa spåret bakom RBS

Ma 880

Ma 880

Traskar vi runt kommer vi till det nedre området, där Ma 832 och Ma 958 står kvar.

Ma 958

Ma 958

Följ Ma-lokens öde här på Absolutman. Registrera din mejladress för att inte missa någon uppdatering.

Inläggen samlas på Ma-lokssidan

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s