Ma-loken vid TGOJ…

TGOJ Eskilstuna 29e dec ’13

Prylar och pengar är två av iLandets gissel och det gäller även för Green Cargo. Prylarna i detta fall är övertaliga Ma-lok och bristen på pengar gör att man gärna vill sälja dem. Problemen som uppstår är lok som blir i vägen och betalningar för lok som uteblir (läs mer om gisslet med prylar här).

De senaste uppgifterna gör gällande att samtidigt som Stambanans Vänner bara betalt Ma 962 och Ma 963, så bjuder man ut dessa och Ma 833 till uthyrning. Lokföraren rapporterar om detta (här), att Swedtack och Infranord erbjudits och en annan initierad källa kan lägga till Balfour Batty till de som fått erbjudande.

Ma 404 på spår 1, raden av sex Ma-lok är allt jämt oförändrad

Ma 404 på spår 1, raden av sex Ma-lok är allt jämt oförändrad

Så för de fyra lok närmast kameran är framtiden återigen oviss och först till kvarn med pengarna får ett Ma-lok med sig.
Spekulanten på Ma 404 tvekar.
Ma 833, Ma 965 och Ma 402 har inte betalats.
Vem blir först? Stambanans vänner, skrothandlaren eller någon annan?

Skulle förresten inte Ma-loken vara borta redan före jul?!
Jo, det var intentionen, men inte ens skrothandlaren är pålitlig. Istället för att dra loken till den lokala skroten i Eskilstuna, vill han ha dem ned till Mjölby. Vem som ska ta ansvar för transporten och eventuella lagerhaverier på vägen är oklart.

Även om Ma 880 lyckades rulla från Grängesberg till Eskilstuna (här), så är det inte säkert att skrotloken på bakgården klarar en lång resa.

Ma 967, Ma 831, Ma 961 och Ma 964, skrotning väntar. Men hur långt kan de transporteras?

Ma 967, Ma 831, Ma 961 och Ma 964, skrotning väntar. Men hur långt kan de transporteras?

Ma 407 och Ma 880 - skrot väntar

Ma 407 och Ma 880 – skrot väntar

Ma 958 på klassisk TGOJ-mark. Skrotning väntar

Ma 958 på klassisk TGOJ-mark. Skrotning väntar

Inte heller framväxlade Ma 876 har hämtats, annats kunde man tänka sig att julhelgen innebär lägre trafikintensitet på linjerna och därför lämplig för extra loktransporter.

Fortsättning följer till det bittra slutet
Se gärna Ma-lokssidan för mer redan nu

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s