TGOJ Eskilstuna
Nyårsafton 2013
Plusgrader och snöfritt.
Det ska erkännas att jag primärt åkte hit av två andra skäl, dels för att ryktet säger att Rc4 1290 (den enda brandgula) är intagen för Ö3, dels för att kolla färgnyansen på taket till Ma 833. Och jag förväntade mig inga förändringar på Ma-loksfronten sedan jag var här för två dagar sedan (här). Det har bara varit en arbetsdag men då har det ändå hänt saker på Ma-loksfronten.
Redan vid infarten till området, och där tunnelloket Rc4 1169 stod en stund (här) stod två gamla Ma-boggier, med plogen upplagd ovanpå. Det finns inte så många lösa boggier kvar med alla axlar i behåll och det faktum att man skruvat bort plogarna tyder på att detta är paret som stod inne på området framför Ma 874 (här), eftersom de plogarna hängde ned så mycket att de knappast gått att köra genom växlar med.
Och flyttar man på dessa så betyder det att man banar väg för att dra fram de fem skrot-Ma-loken som står på samma spår, innanför: Ma 874, Ma 964, Ma 961, Ma 831 och Ma 967.
Men så långt har man inte kommit, resten på nedre området är orört, med Ma 958 och Ma 832 kvar på sina platser.
Men en titt till vänster, upp mot Rälsbussgaraget, avslöjar att det rört på sig. Det spåret är tomt! Ma 880 och Ma 407 stod där tidigare.
Vi fortsätter upp till TGOJ-verkstaden.
På spår 1 har loken flyttat på sig och Ma 404, som tidigare stod längst in, står inte kvar. Här står nu Ma 833 och hela raden av fem Ma-lok, som Stambanans vänner köpt eller åtminstone sagt sig vilja köpa. Och bredvid, på spår 2, har nu Ma 876 växlats fram från RBSen.
Det betyder att de enda Ma-multipel som går att koppla med befintliga Ma-lok i Eskilstuna vore den med Ma 402 och Ma 876.
Jag går en lite koves och glåmar in genom den enda verkstadsport som har glas i dörrarna. Därinne står inga Ma-lok, bara en Rc4:a. Vilket betyder att Rc1 1010 också har försvunnit, den stod ju tämligen demonterad där inne för inte så länge sedan (här).
Inte heller bakom verkstaden står några Ma-lok, bara Z70 och en grön T44.
Vänder runt för att få en så ren bild som möjligt på Ma 876.

Hela raden av Ma-lok utanför TGOJ-verkstaden, till vänster Ma 876, till höger och på spår 1, från kameran och bakåt 962, 963, 402, 965 och 833
Fortsätter så bort till RBS:en. Där står som vanligt fyra Rc1. Och att Ma 876 flyttats var förstås ingen överraskning. Ma 880 stod faktiskt kvar, om än flyttad ett par spår, förstås för att släppa ut Ma 407, som definitivt inte var kvar där.
Så, Ma 404 och Ma 407 är inte kvar utomhus hos TGOJ Eskilstuna.
Det borde betyda bevarande, för var det skrothandlaren som varit i farten, så skulle han fått med sig t.ex. Ma 880 och Ma 958 i första svängen, lok som definitivt kommer att skrotas.
Ma 404 är en bra maskin och var bland de Ma-lok som var i drift in i det sista. Hennes problem är de tunna hjulen. Ma 407 har bättre hjul. Därför vore det inte en helt galen tanke att de fick byta boggier med varandra, så att Ma 404 får leva vidare.
Jag sneddade ned mot rundstallet och kikade med ögon och teleobjektiv så mycket jag kunde, för att se vad som fanns där inne. Jag kunde gott och väl se vad som fanns på alla stallspår, utom på det yttersta, där man parkerat en brandgul Z4:a utanför. Vinkeln är dessutom dålig för att kunna se in där. Men inga Ma-lok här, bara pensionerade V11 712 (här).
Men boggiebyte kan förstås ske även i verkstaden, men vi får sväva i ovisshet ett tag till, eftersom ingen jobbade idag och portarna är inte transparenta till resten av spåren. Vet du något mer, eller har något rykte att sprida, skriv i kommentarsfältet nedan.
Fortsättning följer.