Frida Folkvagn – min Passat W8

Faktum är att samtliga mina tre bilar i flottan nu går på 98 oktan, och bara Frida Folkvagn – den starkaste av dem – kan hantera 95 oktan, men för att leverera max är det 98 oktan som gäller.

En Autobahnkryssare av rang. En VW från Piëch-eran. En fabrikssleeper. En Volkswagen Passat Variant W8 4Motion 2002. Priset som ny låg en god bit över 425.000,-.

Frida Folkvagn är Flottans flaggskepp som mönstrade på 2010 och ersatte då Diesel-Tdindra utan att fördyra de fasta kostnaderna.

Med blott 9600 mil på mätaren hade hon alltså gått ca 26000 mil färre än just Diesel-Tdindra. Att hon dessutom är manuellt växlad och svensksåld (uttagen av Svenska Volkswagen i Södertälje) gjorde inte saken sämre. Priset var rätt och jämförelsevis ett fynd, för en ett år äldre, vit Passat 4Motion Variant men med bara halva motorn, alltså med fyrcylindrig 2.0 kompenserat av 15000 mil på mätaren som bara var 13000 kr billigare.

Frida Folkvagn är utvändigt klädd i djupblåmetallic, en nyans som var unik för W8or på den europeiska marknaden.

Invändigt är hon klädd i något som jag först uppfattade som gult läder, jämfört med Diesel-Tdindras champagnefärgade. Gult kanske inte var rätt bedömning men något däremellan.

Motorn är trots allt pärlan i anrättningen och unik. För dig som inte vet vad en W8 är eller kanske tror att jag sluntit på tangentbordet (vet du förresten hur långt ifrån varandra V och W sitter?) så tar vi en kort konstruktionsbeskrivning först:

Ursprunget kommer från VWs VR6:a som är en V6:a med bara 15 graders lutningen mellan cylindrarna. Det gör att den bara har ett topplock och sett ovanifrån sitter cylindrarna om lott. Detta leder till att den blir kortare är en rak sexa och smalare än en vinkelsexa. Kompaktare, helt enkelt och det var även syftet med den, för att kunna erbjuda Golf och Bussen med sexcylindrig motor.

Så till W8:an. Här har VW tagit två VR6:or och kapat två cylindrar på varje, så det blev VR4:or. Dessa två VR4:or sätts på gemensam vevaxel med 72 graders lutning mot varandra, något mindre än i en vanlig V8:a alltså: W8. En motor som är kortare än en vanlig V8 och därmed fick plats i en Passat. (Läs mer om W8-motorn här)

Detta skedde under Piëch-eran när Ferdinand Porsches ättling ville bygga varumärket Volkswagen till samma nivå som Audi, BMW och Mercedes. Kvalitetskänsla och stora motorer var hörnstenar i hans recept. W8-motor blev unik för Passat och erbjöds bara modellåren 2002-2004.

En W8-motor har annan tändföljd än en vanlig V8:a och låter helt annorlunda. Inget raggarljud, utan rejsigt och unikt.

W8:an är på 4 liter jämt, varvar 6500 varv och presterar 275 DIN-hästar. Likt VR6:an är det en motor som inte är byggd för att vara snål på dropparna. Frida Folkvagn, som hör till den extra ovanliga skaran av W8:or genom att vara manuellt växlad, vill ha 0,95 vid lugnt landsvägskörning. Tumregeln är att hon drar efter hastighetsmätaren: 0,80 vid 80 km/h, 1,0 vid 100 osv [edit: efter att ha bytt alla tändspolar på garanti sjönk förbrukningen 1-2 dl per mil!]. Automatarna sägs inte dra något mer de heller tack vare en högre utväxling. Och ja, hon kan dra mer också.

Fast det är inte så illa ändå med breda däck, fyrhjulsdrift och en matchvikt på över 1800 kg. Det är i alla fall värt det!

Skatten är kodioxidbaserad och hon är deklarerad för 317 g/km så den är på 4200 årligen. Försäkringen skiljer extremt mycket, men Trygg Hansa var billigast och nöjer sig med 6000 årligen för helförsäkring. Det medan konkurrenter oblygt offerterade femsiffriga belopp.

Service är på kort sikt dyrare än för en enklare Passat – hon slukar lätt 8 liter olja i tråget och den ska förstås vara av bästa kvalitet, billigare motorförsäkring finns inte. På längre sikt kommer en fin besparing: W8:an har nämligen ingen kamrer som ska bytas i tid och otid utan kedja. Kedjans spännare är dock känsliga för billig olja och kan kärva ihop. Även om det är lätt fixat ska mekanikern veta hur. Snåla varken på oljans kvalitet eller bytesintervall! Frida går på Shell Helix ultra (helsyntetisk) 5W-40, utvecklad inom Formel 1 i samarbete med Scuderia Ferrari. Var 750:e mil byts den.

Frida är långt från maxutrustad men har ett smakfullt urval av options:
– skinnklädsel
– dragkrok
– sportchassie
– komfortstolar med elställbart svankstöd
– bagagenät
– multifunktionsratt
– motorvärmare
– backvarnare
Och en hel massa utrustning som var standard på modellen och på den svenska marknaden, som xenonljus, dimljus, farthållare, färddator etc.

Läs mer om Frida Folkvagns äventyr, brister och förtjänster i bloggen under kategorin ”Mina bilar” och under sidan ”Mektips från mina bilar

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s