Tre generationer ståltågslok vid TGOJ

TGOJ Eskilstuna
Varmgrader, stickande sol, vindstilla och kylslaget.
Så kallat ”vackert väder”.

Tredje dagen från slutet av 2013

Södra stålpilen lastad med slabbs – stålämne – med destination Domnarvet, bromsar in på linjen i höjd med TGOJ-verkstaden. Vagnfel kräver arbetsinsats. Dragkraft är två multade Re-lok, som omplacerats från Norra stålpilen. Kombinationen nordsvenskt klimat och Re-lok var inte lyckad. Vad sägs om att det uttryckligen står att garantier upphör att gälla om loken används i temperaturer lägre än minus 30?

Tre generationer dragkraft av ståltåg

Tre generationer dragkraft av ståltåg, närmast i bild Ma 833 och Ma 404, bortom dessa ett knippe parkerade Rc4-lok och uppe på vallen skymtar den bakre Re-maskinen i dagen stålämneståg mellan Oxelösund och Borlänge.

En liten snabb titt på lokbeståndet och det står klart att Ma-loken på spår 1 inte rört sig sedan före jul (här).

Rc4 1311 på verkstadsspåren i Eskilstuna

Rc4 1311 på verkstadsspåren i Eskilstuna

Rc4-lok gömmer Rd2 1077 mellan sig utanför TGOJ-verkstaden, närmast i bild Rc4 1189

Rc4-lok gömmer Rd2 1077 mellan sig utanför TGOJ-verkstaden, närmast i bild Rc4 1189

Rd2 1077 på verkstadsspåren i Eskilstuna

Rd2 1077 på verkstadsspåren i Eskilstuna

Ma-loken samma dag finner du här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s