Ma 407 byter bokstäver mot strömavtagare och läget för 10 Ma-lok till

TGOJ Eskilstuna
5e jan ’14
Som en gråmulen höstdag, fri från blåst, varmt för årstiden och välgörande snöfritt. TGOJ-verkstaden ligger tyst och i helgvila.

Ma 404 och Ma 407 letades nyligen fram från sina uppställningsplatser, längst in på spår 1 respektive bakom RBS:en (här) och försvann in i verkstaden. (Ma 407 vid RBS:en)

Resterna av TGOJ...

Resterna av TGOJ…

Nu har de kommit ut igen och står uppställda tillsammans en bit ut på verkstadsplanen. Ma 407 har fått nya strömavtagare, av två olika typer, och båda loken har berövats sina TGOJ-bokstäver på sidorna. Därmed är det bara Ma 876 och Ma 402 som har dessa kvar, av de lok som finns i Eskilstuna nu.

En multipel som sällan skådats, Ma 407 och Ma 404 på TGOJs verkstadsområde

En multipel som sällan skådats, Ma 407 och Ma 404 på TGOJs verkstadsområde

Denna vecka lämnar de Eskilstuna.

Samma multipel från andra hållet - Ma 404 och Ma 407

Samma multipel från andra hållet – Ma 404 och Ma 407

Ma 876 har flyttats från spår två spår två och ska bli reservdelsmaskin åt NetRail, som redan har satt sin logga på loket, om än diskret.

Som skymtar i bild står de fem Ma-loken som är sålda/reserverade av Stambanans vänner. Senaste löftet var att de skulle ha hämtats före jul…

Ma 833 närmast till vänster, på spår 1, och Ma 876 till höger, spår 3

Ma 833 närmast till vänster, på spår 1, och Ma 876 till höger, spår 3

Spår 1, med Ma 962, Ma 963, Ma 402, Ma 965 och Ma 833. Kommer de att hämtas av Stambanans vänner eller av skrothandlaren?

Spår 1, med Ma 962, Ma 963, Ma 402, Ma 965 och Ma 833. Kommer de att hämtas av Stambanans vänner eller av skrothandlaren?

Få Ma-systrar, om ens någon, är den andra helt lik. De är individer.

Detaljstudie av två Ma-lok. Ma 963 till vänster saknar det fotstöd som Ma 962 begåvats med.

Detaljstudie av två Ma-lok. Ma 963 till vänster saknar det fotstöd som Ma 962 begåvats med.

Ma 407 och till höger raden av Ma-lok på spår 1

Ma 407 och till höger raden av Ma-lok på spår 1

Ma 402, komplett, i väntan på sitt öde

Ma 402, komplett, i väntan på sitt öde

TGOJ har inte helt gett upp Ma-loken. Man avser kunna serva Ma-lok ett tag till på kunders önskemål och skrotloket Ma 880 är faktiskt intagen i verkstaden. Sannolikt sparas delar, för en upprustning känns synnerligen långsökt.

Ma 880 inne i verkstaden för sista gången

Ma 880 inne i verkstaden för sista gången

Ma 832 och Ma 958 står allt jämt på nedre området.

Ma 404 i aktiv tjänst, med skrottåg i Ludvika och med södra stålpilen

Bilder på övriga lok vid samma tillfälle, inkl Rc4 1290 här

Alla andra inlägg och länkar om Ma-lok här

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s