TGOJ Eskilstuna
5e jan ’14
Som en gråmulen höstdag, fri från blåst, varmt för årstiden och välgörande snöfritt. TGOJ-verkstaden ligger tyst och i helgvila.
Ma 404 och Ma 407 letades nyligen fram från sina uppställningsplatser, längst in på spår 1 respektive bakom RBS:en (här) och försvann in i verkstaden. (Ma 407 vid RBS:en)
Nu har de kommit ut igen och står uppställda tillsammans en bit ut på verkstadsplanen. Ma 407 har fått nya strömavtagare, av två olika typer, och båda loken har berövats sina TGOJ-bokstäver på sidorna. Därmed är det bara Ma 876 och Ma 402 som har dessa kvar, av de lok som finns i Eskilstuna nu.
Denna vecka lämnar de Eskilstuna.
Ma 876 har flyttats från spår två spår två och ska bli reservdelsmaskin åt NetRail, som redan har satt sin logga på loket, om än diskret.
Som skymtar i bild står de fem Ma-loken som är sålda/reserverade av Stambanans vänner. Senaste löftet var att de skulle ha hämtats före jul…

Spår 1, med Ma 962, Ma 963, Ma 402, Ma 965 och Ma 833. Kommer de att hämtas av Stambanans vänner eller av skrothandlaren?
Få Ma-systrar, om ens någon, är den andra helt lik. De är individer.
TGOJ har inte helt gett upp Ma-loken. Man avser kunna serva Ma-lok ett tag till på kunders önskemål och skrotloket Ma 880 är faktiskt intagen i verkstaden. Sannolikt sparas delar, för en upprustning känns synnerligen långsökt.
Ma 832 och Ma 958 står allt jämt på nedre området.
Ma 404 i aktiv tjänst, med skrottåg i Ludvika och med södra stålpilen
Bilder på övriga lok vid samma tillfälle, inkl Rc4 1290 här
Alla andra inlägg och länkar om Ma-lok här
Fortsättning följer