TGOJ Eskilstuna
9/1-14 och kvällen innan Ma-loken lämnar Eskilstuna och de sista förberedelserna har vidtagits. Så har även Ma 876 och Ma 402 fått släppa ifrån sig sina TGOJ-bokstäver (här)
Det är fortfarande härliga sex grader varm och regnet känns som ett härligt höstregn. Men det var riktigt kolmörkt, blandat med natriumgult sken, så bilderna blev inte bättre än de blev.
Utanför Green Cargos TGOJ-verkstad står tre rader med Ma-lok, med all sannolikhet för sista gången i sådana mängder.
Spår 1: Ma 833, Ma 965 och Ma 402. Dessa blir kvar till skrothandlaren kommer.
Spår 2: Ma 880 och Ma 827, samt inne i verkstaden Ma 876
Spår 3: Ma 963 och Ma 962
Längre ut står Ma 404 och Ma 407
Det är knappast någon tillfällighet att NetRails Ma 827 har anslutit sig hit, just nu. Hon kommer att ta med sig Ma 876 hem till NetRail och eftersom Green Cargo delat på ”de fem Ma-loken”, så är det en lågoddsare att NetRail hjälper Stambanans vänner att samtidigt ta med sig Ma 962 och Ma 963, de två Ma-lok som Stambanans vänner betalt för.
Inne i verkstaden, där Ma 880 nyligen stod (här) står Ma 876 för en sista smörjning? Eller?
Bilden på Ma 876 är tagen genom rutan, men blev anständig under rådande förhållande tack vare att TGOJs mannar haft vänligheten att inte släcka lampan. Framför henne står faktiskt en till synes fräsch huvudbrytare. Ska den monteras, eller skickas med bara?
Imorgon är det avgång för Ma 407 och Ma 404, när de ska transporteras till sina nya ägare. Du följer den Ma-avgången här på Absolutman.
Ska Ma 402 bli det enda TGOJ-Ma-lok som möter skärbrännarnas lågor hos skrothandlarna. Helt osannolikt att det blev just det loket som möter det ödet i så fall, sämre lok har redan sparats.
Fortsättning följer här, om du inte redan gjort det, klicka på knappen uppe till höger för att inte missa nya inlägg här på Absolutman!