Ma 404 och Ma 407 lämnar TGOJ Eskilstuna

TGOJ Eskilstuna.
Strax under nollan på kvicksilvret och det känns isande kallt.

Ma 404 står under spänning och kompressorn sprider ett välbekant och karaktäristiskt ljud över nejden.

Ma 404 med strömavtagaren uppe och Ma 407 håller på att göras klar

Ma 404 med strömavtagaren uppe och Ma 407 håller på att göras klar

Ma 407

Ma 407

Hon tillsammans med Ma 407 klargörs för den stundande hämtningen och det råder aktivitet vid loken. Låt oss gå dit och höra oss för lite.

Ma 407 och Ma 404, samt en Rd2:a som växellok för Ma-loken.

Ma 407 och Ma 404, samt en Rd2:a som växellok för Ma-loken.

Ma 404 går med ventilatorerna för motorernas skull och med belysningen på, men det är Rc4 1149 som ska dra specialtåget. Ma 407, med defekt trafo, går förstås spänningslös.

Ventilatorerna körs för att blåsa undan det koldamm som bildas från motorkolen (här) när motorerna dras runt. På Ma 407 har motorkolen istället plockats ut, för att inte bilda detta damm under transporten.

Rd2 som växellok när Ma-loken växlas ut till den väntande Rc4an

Rd2 som växellok när Ma-loken växlas ut till den väntande Rc4an

Tågsettet växlas ihop

Tågsettet växlas ihop

Bromsprov företogs förstås (bromstal 55% förresten) och på 407s A-boggie kärvade bromsarna, som inte ville gå tillbaka som de skulle. Då var det bara fram med spett, för att motionera igång dem. Och sedan körde man fram och tillbaka, fram och tillbaka ett par gången, innan bromsen var igång och med på noterna.

Ma 404 väntar otåligt på att komma ut på linjen igen.

Ma 404 väntar otåligt på att komma ut på linjen igen.

Så, nya ägare till slut alltså. Loken är betalda och klara och kommer nu att dras till Långsele, där de återförenas med en annan TGOJ Trafik-målad Ma, nämligen Ma 882 (här). Intressant nog samlar man samtliga Ma-lok med trasig trafo på samma ställe…

Ägarna har direkt ombett Absolutman att få vara anonyma, vilket givetvis respekteras.

Ma 404 med slutlyktan tänd lämnar Eskilstuna för gott

Ma 404 med slutlyktan tänd lämnar Eskilstuna för gott


Här finns ett kort klipp på när loken drar iväg

Mer var på gång med de andra Ma-loken här i Eskilstuna, det kommer strax i nästa inlägg här på Absolutman.

Sidan samlad med Ma-lok

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ma 404 och Ma 407 lämnar TGOJ Eskilstuna

  1. C Göran Norlén skriver:

    Anonyma? Varför det? Sånt förekommer om man har nåt skumt i bakfickan. Mvh /CGN

    • DonDoc skriver:

      Visst är det ofta så. Men ibland vill man även slippa onödiga diskussioner från de som inte har med saken att göra men ändå gärna lägger sig i. Jag förstår deras argument. Tids nog kommer det att offentliggöras och allt blir sannolikt glasklart. Det kommer även ett inlägg om det här på Absolutman.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s