TGOJ Eskilstuna.
Strax under nollan på kvicksilvret och det känns isande kallt.
Ma 404 står under spänning och kompressorn sprider ett välbekant och karaktäristiskt ljud över nejden.
Hon tillsammans med Ma 407 klargörs för den stundande hämtningen och det råder aktivitet vid loken. Låt oss gå dit och höra oss för lite.
Ma 404 går med ventilatorerna för motorernas skull och med belysningen på, men det är Rc4 1149 som ska dra specialtåget. Ma 407, med defekt trafo, går förstås spänningslös.
Ventilatorerna körs för att blåsa undan det koldamm som bildas från motorkolen (här) när motorerna dras runt. På Ma 407 har motorkolen istället plockats ut, för att inte bilda detta damm under transporten.
Bromsprov företogs förstås (bromstal 55% förresten) och på 407s A-boggie kärvade bromsarna, som inte ville gå tillbaka som de skulle. Då var det bara fram med spett, för att motionera igång dem. Och sedan körde man fram och tillbaka, fram och tillbaka ett par gången, innan bromsen var igång och med på noterna.
Så, nya ägare till slut alltså. Loken är betalda och klara och kommer nu att dras till Långsele, där de återförenas med en annan TGOJ Trafik-målad Ma, nämligen Ma 882 (här). Intressant nog samlar man samtliga Ma-lok med trasig trafo på samma ställe…
Ägarna har direkt ombett Absolutman att få vara anonyma, vilket givetvis respekteras.
Här finns ett kort klipp på när loken drar iväg
Mer var på gång med de andra Ma-loken här i Eskilstuna, det kommer strax i nästa inlägg här på Absolutman.
Anonyma? Varför det? Sånt förekommer om man har nåt skumt i bakfickan. Mvh /CGN
Visst är det ofta så. Men ibland vill man även slippa onödiga diskussioner från de som inte har med saken att göra men ändå gärna lägger sig i. Jag förstår deras argument. Tids nog kommer det att offentliggöras och allt blir sannolikt glasklart. Det kommer även ett inlägg om det här på Absolutman.