Det är över ett år sedan Jeco började ta upp beställningar på sin 800-serie av Ma-lok i skala H0. Leverans till jul hette det, fast vilken jul var inte helt fastställt.
Vi väntade tålmodigt och leveransbeskedet sköts upp gång på gång. Det började bli oroligt i leden, eftersom förebilderna började bli hotade till livet (här).
Men så i mellandagarna anlände loken till MJhobby och det var dags att hämta hem sitt exemplar. Ja, singularis, faktiskt. Jag ville ha min TGOJ-målad, även om brunloken också fanns med modern TGOJ-märkning. Men TGOJ är TGOJ och dessutom finns det åtskilliga upplagor av bruna Ma-lok sedan tidigare. Men färre TGOJ-målade. Och inga (?) i den sista färgsättningen.
Jeco erbjöd samtliga tre 800-serie Ma-lok som fått TGOJ Trafik-färg, dvs Ma 882, Ma 876 och Ma 833. Ma 882 såldes rätt tidigt till Inlandsgods och modellen av Ma 876 speglar tyvärr inte verkligheten, då den saknar multipeldosan i modell. Och nej, Ma 876 har aldrig varit TGOJ-målad och inte haft multipeldosa.
Så valet av Ma 833 var förhållandevis enkelt. Ett bra lok är det dessutom, med pigga motorer.
Jag anlände till MJhobbys lokaler i Västberga och kämpade mot frestelsen att köpa ”bara ett till”. Min Ma 833 plockades fram och vi provkörde den för att säkerställa goda gångegenskaper. Men oj vilket mörkt tak! Ska det verkligen vara så mörkt? Jag lär kolla det.
Innan jag åkte försökte jag lägga in en beställning på TGOJs rundfönstrade Ma-lok, men ännu tog de inte upp sådana beställningar…
Så tog jag mig och min H0-Ma 833 till förebilden, som stod väntande vid TGOJ Eskilstuna, för att få några bilder ihop.
En konstruktionsskillnad är att om du lyfter korgen på förebilden så följer det med en massa tunga saker, t.ex. transformatorn. Det problemet finns inte i H0-modellen, kanske är det därför korgen sitter med några plastsnäppen bara.
Efter leverans från fabrik, så har Ma-loken fått hål upptagna i korgens nederkant, det är där domkrafterna lyfter dem. Samma hål är ganska lagom att ställa modellen på. Och godset tjocklek på förebilden är så tjockt att modellen kan stå på den – jag behövde inte ställa in modellen innanför.
Och så var det ju detta med takets färg, som jag reagerade på. Titta på modellen på bilden ovan och på förebilden på modellen nedan, som dessutom är tagen i lite motljus.
Jag har vid ett tidigare tillfälle fått möjligheten att titta in i Ma 833. Och det syns att det inte var länge sedan hon reviderades. Faktum är att det blev det sista loket att få TGOJ Trafik-målning.
Lite intressant är att få Ma-lok har samma färgsättning på insidan. Just Ma 833 utmärker sig att upp till midjehöjd vara grisrosa på väggarna i hytterna. Lättast ser man det på bilden nedan på handbromsen ratt.
Andra bilder på Ma 833 och andra Ma-lok finner du här
Länk till MJhobbys Ma-lok
Köp ett innan det är för sent du med!
Vill du hellre ha ett TGOJ-Ma med runda lok? Säg det till MJ-hobby och stödköp den serie som finns nu.
Ma-lokssidan här för alla andra inlägg om Ma-lok och videolänkar
Hej! Riktigt kul och bra blogg älskar och läsa om Ma loken även om jag är en stor Tågab fantast och faller för Danskdieslar mest men jag gillar även de gamla Ma loken. Tyvärr han jag aldrig köpa mig en Ma i TGOJ design av Jeco..men jag hittade denna på Tradera som jag skulle kunna tänka mig att du kan vara intresserad av med runda fönster för endast 750:- visst lite jobb för att få loket i topp trim men de tänker jag en Ma-loksfantast som du fixar galant! Här kommer länken http://www.tradera.com/item/180704/200077589/tgoj-litt-ma-bo-ekmark
Mvh en glad värmlänning!
Trevlig att höra, jag tackar ödmjukast och tackar även för tipset av Traderafyndet. Vi får se om jag kan hålla mig från att slå till…