Ma-lok för skrotning i Eskilstuna

TGOJ Eskilstuna 18e januari ’14
Snö och iskallt.

Sedan Stambanans vänner hämtat sina fem Ma-lok (här) förra helgen, så har Green Cargo växlat om och förberett de kvarvarande Ma-lok för sin sista resa till skroten.

Spår 1 vid TGOJ, Ma 880 och Ma 876

Spår 1 vid TGOJ, Ma 880 och Ma 876

På det olycksaliga spår 1 står nu en rad med lok som Netrail snart hämtar, med dels sina egna lok – Ma 876 och en treaxlig liten diesel – dels två Ma-lok för skrotning, nere i Mjölby – Ma 958 och Ma 880. Ska vi gissa att Ma 827 dyker upp som dragkraft för detta tåg, som även innefattar Netrails resgodsvagn.

Ma 958 som skrotlok på spår 1, redo för avgång söderu.t

Ma 958 som skrotlok på spår 1, redo för avgång söderu.t

Sannolikt kommer detta tågset att förlängas med tre Ma-lok till för skrot. Ma 964 har fått nya boggier (!) för att klara resan till Mjölby, nu står hon på gamla TGOJ-boggier.

Ma 964, komplett med användbara boggier och strömavtagare. Fast där slutar det kompletta, motorerna är urtagna, liksom många reservdelar

Ma 964, komplett med användbara boggier och strömavtagare. Fast där slutar det kompletta, motorerna är urtagna, liksom många reservdelar

Nere vid ladan har Ma 832 flyttats på och kopplats samman med framväxlade Ma 967. Både två torde kunna rulla med till Mjölby.

Ma 832 och Ma 967 på nedre området, redo för yttersta växlen

Ma 832 och Ma 967 på nedre området, redo för yttersta växlen

Fortsättning följer

Ma-lokssidan här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s