Formel 1 och de skandinaviska förarna skapar uppmärksamhet, i Skandinavien

Formel 1 2014 står inför dörren till allmänheten i och med årets första test nästa vecka, men det är inte det som skapar eufori hos svenska medier. Det är istället det faktum att Marcus Ericsson kör Formel 1 i år. Den förste svensk att tävla i motorsportens absoluta finrum sedan 1991.

Det är förstås värt att uppmärksamma.

Men nu ska vi lägga verklighetens sordi över detta. Marcus är förstås en kvick och kapabel förare, det är alla som når F1. Men är han tillräckligt jämn? I lägre klasser var han det. I GP2, klassen under F1, var han det inte.

Marcus fick styrningen genom sin insats under andra halvan av GP2-säsongen 2013, som var bra, men även genom kontakter och sponsorer. Det är ingen hemlighet att han är en så kallad Pay Driver. Caterham behöver helt enkelt hans pengar.

Innan vi fortsätter jubla, och hoppas att Marcus kör 2014 som han avslutade 2013, låt oss se på hans möjligheter. Han kör för Caterham, det enda bottenstall som lyckats med konststycket att backa i konstruktörs-VM sedan sitt inträde i F1.

Så här års 2013 hette det från Caterham att, nu med Renaultmotor och uppdateringar, skulle man nu ta sig in i mittfältet, bland Sauber, Force India och Toro Rosso. Istället fick man stryk av Cosworth-drivna Marussia och blev sist i VM.

Faktum är att Caterham varit återvändsgränd för alla:
Heikki Kovalainen och Jarno Trulli avslutade båda sin karriärer i stallet, efter att ha kört för storheter som Renault och McLaren.
Gieder van der Gaarde kom 2013 och körde en säsong, utan att avancera upp, utan istället fått lämna F1 till i år.
Charles Pic berömdes för sin debut 2012 med Marussia och ansågs flytta upp när han gick till Caterham 2013. Även han lämnade F1 efter fjolårets säsong.
Kort sagt, alla som kört för Caterham har inte kommit någon annanstans än ut ur F1. Och det var inte planen för någon av dem.

Det heter att i med och alla förändringar som 2014-års reglemente medför, så innebär det att alla stall börjar från noll, och många vill läsa in stora omkastningar bland stallen. Kanske. Men de stall med störst budget och bäst folk kommer att stå längst fram på gridden i Australien om två månader. Däremot är frågan om tillförlitlighet ett hett ämne. Men det kommer inte att hjälpa Marcus Ericsson och Caterham upp bland Ferrari och Red Bull.

GP2, som Marcus Ericsson kört i i flera säsonger, är supportserie till Formel 1 och anses som sista steget innan F1.

Men statistiskt sett har inte många GP2-förare lyckats bra i F1. Det är bara Lewis Hamilton som vunnit både GP2-titeln och har en F1-titel. Rosberg har ännu chansen.

Kanske beror det på att andra underserier tar bra material från GP2? T.ex. Formel Renault 3.5, varifrån danske Kevin Magnusson hämtas till McLaren. Han dominerade fjolårets Formel Renault 3.5, just på ett sådant sätt som många av de riktigt stora i F1 idag dominerat den säsong de kört innan de tagit klivet upp till F1. Lewis Hamilton i GP2 2006 och Kimi Räikkönen i brittiska Formel Renault 2.0 2000. Så Kevin har bättre chanser är Marcus, både meritmässigt och stallmässigt. Även om McLaren byggde en usel bil 2013, så var Caterham ingen match för dem och så kommer det att vara i år också.

Sedan har vi våra två finska vänner, Valtteri Bottas i Williams och så Kimi Räikkönen i Ferrari. Bottas gjorde en bra debutsäsong i fjol i Williams och är hemma i teamet. Allt hänger på om Williams knutit till sig tillräckligt med ingenjörer för att bygga en bra bil. Man har tagit folk bl.a. från det sönderfallande Lotusstallet. Och det kan hänga på om man har satsat på rätt motor. Williams byter från Renault till Mercedes, en motor som spekuleras vara den starkaste. Men håller den? Och är den tillräckligt snål? Och hur bra är elmotorn och växellådan? För även om Mercedes rankas högt så har Renaultmotorer vunnit sex av de tio senaste världsmästerskapen.

Det säkraste skandinaviska kortet är ändå Kimi Räikkönen som återvänder till Ferrari och blir stallkamrat med Fernando Alonso. Den största frågan är, kommer Ferrari att bygga en vinnande bil och kommer den att passa både Kimi och Alonso? Och den fråga som alla älskar att ställa, kommer de båda Ferrariförarna att gå ihop?

För att svara som Kimi, vi får de första svaren i Melbourne, Australien vid första tävlingen.

Men låt oss spekulera lite, det är ju det som är kul och det enda vi kan göra medan vi väntar!

Ferrari kommer att bygga både en bra motor och en bra bil i år. De har anställt James Allison, en av de bästa som finns och de har resurserna, både att bygga och vidareutveckla.
Vindtunnelproblemet som de har skyllt på i flera år nu du? Frågan är om det verkligen är fel på Vindtunneln eller på de som tolkar resultaten från den. Jag tror James fixat det.

Alonso och Kimi Räikkönen har vitt skilda körstilar, Alonso kör understyrt med en stabil bakända, medan Kimi har överstyrt med en fjäderlätt bakvagn. Det kan bli en utmaning för Ferrari och Allison. Men Allison har åtminstone jobbat med båda två tidigare, Kimi nu senast i Lotus och med Alonso när han vann sina titlar med Renault. Dessutom jobbade han med Ferrari under Schmachertiden, så är det någon som har rätt erfarenhet och kompetens, så är det James Allison.

Vem har det mentala övertaget då? Kimi. Alonso har allt att förlora i det att han petats från rollen som försteförare, då det är Kimi som kommer till hans team. Och Kimi kommer dessutom till ett stall som inte är helt nytt för honom.

Och Kimi är på hugget. Hans nyopererade rygg verkar var helt återställd och Kimi har gått så långt att han gjort jobb i simulatorn, något han alltid delegerat till testförare annars.

Vinnare blir ändå vi som publik, att vi får uppleva en sådan fantastisk förarkombination igen. Bara Ferrari får ihop en snabb och tillförlitlig bil!

Nästa vecka börjar försäsongstesterna!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s