Ångvärmt tåg till Norska gränsen 5 – Trollhättan

Vi nådde Trollhättan efter att ha genomfört en fotokörning och hälsat på Fredriksson (här). Med bara ett ånglok i tåget, blev vi rätt många besättningar som åkte pass i personalvagnen.

Men den som eldade hade ett styvt jobb. Ett ånglok som fick göra två loks jobb plus generera värme till vagnarna. Vårt påskjutlok, Ma 403, fick bara hjälpa till när det var som jobbigast och genererade garanterat ingen värme – hon kan inte ge ångvärme och tågvärme är avstängd på henne.

Ma 403 i Trollhättan

Ma 403 i Trollhättan

Ångvärme ger en god och behaglig värme i vagnarna, men det var inte helt tätt i alla kopplingar. Dock ser läckaget ut att vara större än det är.

Värmekopplingen mellan vagnarna

Värmekopplingen mellan vagnarna

Loket vattnades, men Trollhättans brandkår fick inte göra kommersiella insatser och leverera vatten till oss, så det fick lastbilscentralen göra istället.

Två lok skulle ha vattnats, varför vi snabbtankade med två slangar - en in genom luckan, och en i nederkant, mitt i är ansluten till avtappningen

Två lok skulle ha vattnats, varför vi snabbtankade med två slangar – en in genom luckan, och en i nederkant, mitt i är ansluten till avtappningen

Vid varje stopp smörjs maskineriet på ett ånglok

En eldare smörjer koppelstängerna innan passet börjar

En eldare smörjer koppelstängerna innan passet börjar


I Trollhättan bytte ångloket besättning och vi fortsatte mot Norska gränsen.

fortsättning följer

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s