Vi nådde Trollhättan efter att ha genomfört en fotokörning och hälsat på Fredriksson (här). Med bara ett ånglok i tåget, blev vi rätt många besättningar som åkte pass i personalvagnen.
Men den som eldade hade ett styvt jobb. Ett ånglok som fick göra två loks jobb plus generera värme till vagnarna. Vårt påskjutlok, Ma 403, fick bara hjälpa till när det var som jobbigast och genererade garanterat ingen värme – hon kan inte ge ångvärme och tågvärme är avstängd på henne.
Ångvärme ger en god och behaglig värme i vagnarna, men det var inte helt tätt i alla kopplingar. Dock ser läckaget ut att vara större än det är.
Loket vattnades, men Trollhättans brandkår fick inte göra kommersiella insatser och leverera vatten till oss, så det fick lastbilscentralen göra istället.

Två lok skulle ha vattnats, varför vi snabbtankade med två slangar – en in genom luckan, och en i nederkant, mitt i är ansluten till avtappningen
Vid varje stopp smörjs maskineriet på ett ånglok
I Trollhättan bytte ångloket besättning och vi fortsatte mot Norska gränsen.
fortsättning följer