Ångvärmt tåg hem från norska gränsen 10 – B 1037 går i stall och ställs av

Vi lämnade Göteborg C och tog B 1037 till Sävenäs och lokstallet. Men med ett ånglok är det inte bara att ta ned strömavtagaren och gå hem.
Innan vi ens kan stalla henne, behöver vi få ut så mycket som möjligt av den heta askan och döda fyren.

Långa rakor används för att skrapa ned resterna av det glödande kolet, ned genom rostern, ned i asklådan.

Fyren på B 1037 rakas ut innan vi låter henne gå i stall

Fyren på B 1037 rakas ut innan vi låter henne gå i stall

Fyren är i princip utbrunnen, men tio skyfflar kol på detta, så flammar den lätt upp igen

Fyren är i princip utbrunnen, men tio skyfflar kol på detta, så flammar den lätt upp igen

Från sidorna går det med rakorna att dra ut mycket från asklådan, men effektivast är att krypa in under loket. Det är tungt, smutsigt och nödvändigt. Videoklipp här

Glöd ramlar ned från asklådan. Ångan kommer från smörjpressvärmarens avlopp

Glöd ramlar ned från asklådan. Ångan kommer från smörjpressvärmarens avlopp

Bakre ändan på asklådan glöder intensivt i mörkret. Skopan har sänkts för att vi ska dra ur askan

Bakre ändan på asklådan glöder intensivt i mörkret. Skopan har sänkts för att vi ska dra ur askan

Asklådan dras ur

Asklådan dras ur

B 1037 rensas av två lokförare. På tiden det begav sig lämnades loket till stallpersonal, som gjorde detta jobb och tog hand om ångloken på alla sätt

B 1037 rensas av två lokförare. På tiden det begav sig lämnades loket till stallpersonal, som gjorde detta jobb och tog hand om ångloken på alla sätt

B 1037 gå i stall

B 1037 gå i stall

Sotare och andrar kranar och ventiler stängs och kronans avstängning aktiveras och därmed kan vi lämna ångloket för att svalna. Om några dagar har de fem kubikmetrarna kokande vatten svalnat så mycket att ångpannan kan tappas ur. Därefter monteras torkaggregat för att minska rostbildning i pannan och öka dess livslängd.

Inne i lokstallet, med H3s 111

Inne i lokstallet, med H3s 111

Spåret räcker precis för B 1037

Spåret räcker precis för B 1037

Vi tittade till koltaget för att de hur mycket som gått åt. Bilden kan ge intryck att kanske hälften är kvar, men kolet ligger på en 45 grader sluttning, för att rasa fram till eldaren hela tiden, så det är inte så mycket kol kvar.

Koltaget på B 1037

Koltaget på B 1037

Inne i lokstallet, B 1037 från ovan utan risk för kontaktledning

Inne i lokstallet, B 1037 från ovan utan risk för kontaktledning

Ännu ett lyckat ångloksäventyr har tagit sin ända.
Nöjda och trötta lämnar vi B 1037 och lokstallet, för att träffas för en afterbriefing, innan vi våra spår skiljs för denna gång och vi skingras över Skandinavien.

B 1037 i stall

B 1037 i stall

 

Ett par dagar senare, på samma ställ, B 1037 svettas i sin egen ångbastu (videoklipp här)

Se mer bilder och text från detta äventyr snart här på absolutman

Det här var varken första eller sista gången vi var ute och körde ånglok. Text och bilder från andra ånglokskörningar här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ångvärmt tåg hem från norska gränsen 10 – B 1037 går i stall och ställs av

  1. Bosse skriver:

    Trevliga läsningar om er ångtågsutflykt med den här lite mer ånglokstekniska beskrivningen också.
    Har alltid ända sedan barnsben gillat ånglok (är 50+ nu), men har själv aldrig haft någon praktisk kontakt med dem, annat än åkt med på tur ibland…
    Jag följer bloggen regelbundet :-)

    • DonDoc skriver:

      Hej Bosse, tack för dina vänliga ord!
      Ånglok är för många av oss en dröm och jag kan bara rekommendera dig och alla andra att förverkliga den.

      För alla er som låter det stanna vid en dröm, lovar jag att återkomma med mina upplevelser med ångloken.
      Sist vill jag göra lite reklam för tågsläpp 2014 i april – för när klappade du ett ånglok senast?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s