Ångvärmt tåg till norska gränsen – bakom kulisserna och en sammanfattning del 1

Inför vinterresan med ånglok som BJs anordnade den första söndagen i februari 2014, hade vi beställt massor med snö, isande kyla och klart väder. Slutet januari bjöd på rejält med snö, så allt såg lovande ut när ångloken togs ut ur lokstallet för att eldas på och göras i ordning.

Låt oss titta lite mer på förberedelserna, för som du nog redan vet, är det inte bara att slå upp strömavtagaren och pipa iväg, när det gäller ånglok.

Ångfinkan ryker ihop med de båda ångloken på spåren utanför lokstallet

Ångfinkan ryker ihop med de båda ångloken på spåren utanför lokstallet

Här anlände jag till Sävenäs lokstall på lördagen, där förberedelserna startade redan kvällen innan. Vatten fylldes i pannor och tendrar. Och innan pannan fylls med vatten bör man ta ned vattenståndsglasen, putsa dem och säkerställa att kulan som fungerar som ventil löper fritt.

Lok och ångfinka började eldas på med ved tidigt på morgonen efter att de dragits ut med en liten nyttig lokomotor.

Ved används för att det brinner långsammare och har lägre energiinnehåll än kol. Det gör att påeldningen blir skonsammare för ångpannan. Stål utvidgar sig när det blir varmt och det bör ske långsamt. Ångpannan på ett B-lok blir t.ex. ca två tum längre när loket är driftvarmt, jämför med kallt.

B 1037 - bilden är inte oskarp, det är luften som är full av ånga

B 1037 – bilden är inte oskarp, det är luften som är full av ånga

En okulärbesiktning av ångpannans innandöme är också på sin plats, så att inget synligt läckage finns från tuberna. Det syns både från sotskåpsluckan och innefrån eldstaden. Eldstaden kontrolleras även med avseende på att alla roster är hela och att valvet ovanför är helt.

B3 130 och B 1037 utanför lokstallsportarna. Rökning förbjuden inomhus...

B3 130 och B 1037 utanför lokstallsportarna. Rökning förbjuden inomhus…

Ett välputsat ånglok är inte bara mums för kamerorna, det gör även att frätande sot tas bort från loket.

B3 130 putsas med en hemlig blandning av diesel och maskinolja.

B3 130 putsas med en hemlig blandning av diesel och maskinolja.

Du som läst föregående inlägg om vinterresan och om tidigare ångloksäventyr känner igen att det smörjs stup i kvarten. Ånglokens lager är konstruerade för detta, olja som rinner igenom dem. Utan olja blir det snabbt varmgång och haveri, något alla vill undvika till varje pris.

Därför tänkte jag kort beskriva utsmörjningen av ett ånglok här.

Vi använder två oljor, en ganska lättflytande single grade maskinolja (som ibland kallas lokolja). Den används över allt där det inte är hett, dvs vid cylindrarna. Där används istället cylinderolja, eller överhettarolja. Cylinderoljan är synnerligen trögflytande och står i oljekannor ovanpå ångpannan inne i hytten, för att överhuvudtaget går att hantera med smörjspruta. Den får stå där och bli varm medan vi börjar med maskinoljan.

Axlarna har underboxar med olja som sugs upp med garn till en tass som smörjer axeln. Har loket stått länge eller ute så ska alla dessa tas ned, vatten tas bort, dynan kammas och borstas och fyllas med ny olja. Detta arbete har jag beskrivit mer här. Annars räcker det med att kondensvatten tappas ut och ny olja fylls på med smörjsprutan. Det är ändå drivaxlarnas sex underboxar som tas underifrån och boggiernas tolv som tas utifrån.

Sedan har vi alla smörjkoppar med veke, som applicerar olja i lagom mängd. Tex till boggiens rörelse mot ramen. Dessa är bara att suga tomma på allt vatten (som ligger i botten) och tratt fulla med ny maskinolja. Det går åt ett antal smörjsprutor för detta.

Så har vi maskineriets alla små leder och lager som har sina små smörjkoppar med nålventiler (mer beskrivet här). Även dessa sugs först för att få bort eventuellt vatten, innan ny maskinolja fylls. Det tar en liten stund att gå över…

… så pass att cylinderoljan hunnit bli hanterbar i viskositeten. Runt cylindern finns tre smörjkoppar med veke, som två mindre smörjkoppar för slidstyrningen. Töm på vatten och fyll på med olja.

Så kliver vi upp på gångbordet, till Flodinventilerna. Dessa smörjs från smörjpressen under gång, men nu vid uppstart får de några droppar cylinderolja i toppen, så att de inte är torra.

Smörjpressen ja. Den finns i hytten framför lokföraren, men koms lättast åt från gångbordet genom att öppna främre dörren på hytten. Sedan är det nästan ett tvåmannajobb – en som innefrån hytten håller den fjädrande luckan öppen och en som utifrån fyller på med hela kannan med cylinderolja. Har vi sedan lite tryck i ångpannan kan vi öppna kranen högst upp på kronan (en av dessa rattar som påminner om visp) som leder ånga genom smörjpressens oljeförråd och håller den varm och därmed pumpbar. Avloppsröret till den mynnar på vänster sida mellan de två bakre, kopplade axlarna. Manuellt vevas de första dropparna olja fram.

Smörjpressen sedd från lokförarens plats. Den smörjer cylindrarna under gång.

Smörjpressen sedd från lokförarens plats. Den smörjer cylindrarna under gång.

B 1037. Se du det lilla röret som fullkomligen sprayar ut ånga ned mot backen, framför bakersta hjulet? Det är avloppsröret till smörjpressens värmning.

B 1037. Se du det lilla röret som fullkomligen sprayar ut ånga ned mot backen, framför bakersta hjulet? Det är avloppsröret till smörjpressens värmning. Ovanför hänger luftpumpen, vital för att ha broms på loket och tåget.

När vi fyllt på smörjpressen så sitter vi nästan på sista smörjpunkten – luftpumpen. Även den blir het och ska ha cylinderolja. Ett litet skruvlock öppnas och olja kan fyllas i med smörjsprutan. Sedan vevas även den manuellt för att fördela ut olja i hela pumpen, innan vi startar den.

Luftpumpen startar inte förrän vi har minst sex kilos tryck i ångpannan. Även den har sin kran uppe på kronan inne i hytten. Ibland behöver den väckas med ett välriktat hammarslag, ibland, som denna gång, startar den snällt ändå. Och loket kommer till liv när pumpen börjar slå.

Nu har vi smort ut loket och törs låta det röra på sig utan att orsaka onödigt slitage. Vi passar på att fylla upp oljekannorna på loket, som vi ska ha med oss och smörja från under resan.

Fortsättning följer

20140212-204333.jpg

20140212-204357.jpg

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s