TGOJ Eskilstuna
11:e februari ’14
plusgrader, så gott som snöfritt. Snart Ma-fritt också…
Spår 1 har delvis växlats om:
Ma 832 och Ma 967 har dykt upp igen och min tidigare hypotes om att de tagit in för smörjning och en sista handpåläggning (här) verkar stämma – på varje axeltapp står det skrivet med gul krita ”fett”.
Nu står Ma 958 främst och därnäst Ma 967 – det är en lågoddsare att det är deras tur för kvällens transport.
Senare på kvällen växlades tåget till skroten ihop, med T44 263, Sheraton-personalvagn, Ma 958 och Ma 967, samt en hel hord med olastade boggievagnar. De senare går med för bromstalets skulle. Bromsprov företogs och avgång från TGOJ var strax efter 22.
Tåget gick söderut längs gamla TGOJ-linjen med största tillåtna hastighet 40 km/h, för att nå Stena Recycling i Skänninge på morgonkvisten 12/2.
Jag placerade kameran på lyktan som varnar för tåg vid övergången och tänkte att där står den stadigt. Men transporten fick marken att skaka, vilket syns tydlig på videosnutt när det ödesdigra tåget passerade Vilsta, Eskilstuna på TGOJ, ca 22:30.
Det luktade redan varmt, lite som om någon som värmer på rostiga järnfilspån med blåslampan, när Ma-loken rullade för mig, i en tyst, nedsläckt dödsmarsch.
Enligt uppgift kommer Ma 832 och Ma 964 att få stå ytterligare en tid i Eskilstuna, innan det blir deras tur att göra den sista turen.
Lite roligare är då att berätta att Ma 404 har siktats i Oslo under spänning igår och var redo att dra en SKB (dieselväxellok) och ett knippe bromsvagnar vidare.
tills vidare, allt om Ma-loken här
Ping: Green Cargos sista Ma-lok | Absolutman