Ångvärmt tåg till norska gränsen – bakom kulisserna och en sammanfattning del 2

Vi är kvar vid lokstallet i Sävenäs men ångloken är påeldade, putsade och smorda. Nu börjar det bli dags att röra sig ned mot Lärje, för att växla ihop tågsettet inför morgondagens resa till norska gränsen. Och hem igen.

Sävenäs ångloksstation - H3s 111, B3 130 och B 1037

Sävenäs ångloksstation – H3s 111, B3 130 och B 1037

Trycket i pannorna har passerat kilot, det börjar bli dags att elda med kol och att öppna sotaren – det konstgjorda draget i pannan, som ger fyren liv när cylindrarna inte drar luften.

Den lilla kranen bakom skorstenen öppnar sotaren

Den lilla kranen bakom skorstenen öppnar sotaren

Under tiden pågår arbetet med ångfinkan. Ett litet läckage på vattentanken svetsas och säkerhetsventilerna testas. Från hytten på B 1037 ser jag att tiden från det att den öppnar tills dess att den stänger igen är alldeles för lång.

Hytten på B 1037 sopas rent från bös efter allt trä som vi eldat, glas putsas, allt medan trycket raskt stiger i pannan nu. B3 130 står bredvid

Hytten på B 1037 sopas rent från bös efter allt trä som vi eldat, glas putsas, allt medan trycket raskt stiger i pannan nu. B3 130 står bredvid

Lokomotorn växlar ut ångfinkan och T23:an gör sig redo för att dra ned den till Lärje

Blandade maskiner ivid Sävenäs lokstation - el, diesel, ånga

Blandade maskiner vid Sävenäs lokstation – el, diesel, ånga

B 1037 backar ut för egen maskin för första gången i år, ut på vändskivan. Det gäller att balansera loket på vändskivan, så att det inte väger över åt ena hållet, för då går det inte att vrida.

Så, vridna till spåret som leder upp till stallet, så backade vi undan, långt in bland de sovande elloken, innan vi kom till växeln så vi kunde vända tillbaka och stanna bredvid vändskivan. (Videosnutt när B 1037 tar årets första stapplande steg för egen maskin och balanserar ut sig på vändskivan).

B 1037 redo för avgång från lokstallet

B 1037 redo för avgång från lokstallet

Rc4 1191 stod och sov. Vi svepte in henne i ånga…

Ett grönt ånglok...

Ett grönt ånglok…

Sedan lämnade lokföraren B 1037 till min försyn, medan det var dags att ta ut B3 130. Här nedan en bildsekvens tagen från hytten på B 1037, medan det andra B-loket backas ut, vänds, tuffar bort till växeln och kommer tillbaka för att kopplas tender mot tender med B 1037.

B3 130 börjar röra på sig

B3 130 börjar röra på sig

Försiktigt ut på vändskivan

Försiktigt ut på vändskivan

vändskivan gungar till när 100 ton ånglok sätter hjulen på den

vändskivan gungar till när 100 ton ånglok sätter hjulen på den

Balans

Balans

Så vänder vi runt

Så vänder vi runt

Majestätiskt iväg från lokstallarna

Majestätiskt iväg från lokstallarna

Bort och förbi växeln

Bort och förbi växeln

Full fart mot B 1037

Full fart mot B 1037

Kontakt

Kontakt

Så satte vi fart mot Lärje, där loken kontrollerades med avseende på läckage. Det gjorde vi genom att titta och lyssna i sotskåpet. Ett tubläck ses som missfärgningar kring tubändarna och ett väsande ljud kan höras.

Det togs sedan ett beslut om att hålla fyren vid liv i ångloken över natten, något som i efterhand kanske inte var den bästa lösningen. Eller så spelade det ingen roll för utgången.

20140212-204512.jpg

20140212-204533.jpg

Fortsättning följer

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s