Efter Ma-loken vid TGOJ Eskilstuna – T44, Z70, Rc4, Rd2 och Td

TGOJ Eskilstuna
rena vårvädret, trots mitten av februari

Med futtiga fyra Ma-lok återstående, samtliga stoltserande på spår 1, så lämnar det plats för andra loktyper att breda ut sig på verkstadsplanen och på resten av området. Låt oss titta på hur det nyss såg ut.

Vi börjar med att konstatera att de fyra kvarvarande Ma-loken inte rört sig ut fläcken sedan senast (här). Kvar är alltså Ma 832, Ma 964, Ma 876 och Ma 880. Framför dessa står nu en uttjänt T44 i form av 277, den som stått och surat på spår bakom RBS:en en tid, tillsammans med en Z70.

En Z70 och T44 277 har ställts på spår 1. Skrotdags?!

En Z70 och T44 277 har ställts på spår 1. Skrotdags?!

Om vi höjer blicken härifrån, så ser vi fliståget i nattvila och en fyr-mult med Rd2-lok

En rejäl mult Rd2-maskiner uppe på vallen

En rejäl mult Rd2-maskiner uppe på vallen. 4 stycken okända lok

Vi tar en sväng om och hittar lite Rc4 vid verkstaden

Rc4 1189 utanför verkstadsportarna

Rc4 1189 utanför verkstadsportarna

Rc4 1171 och Rc4 1182 på spår 2

Rc4 1171 och Rc4 1182 på spår 2

I rampljuset, Td 403

I rampljuset, Td 403

På det korta uppställningsspåret utanför verkstaden, där Ma 403 stod parkerad innan BJs hämtade henne (här) stod Td 403 – ett nummer som förpliktar vid TGOJ.

Bakom RBS:en stod ett SJ-här-och-där-tåg, troligen ett som går på Sveadalsbanan söder om Mälaren. En Rc6 i vardera ändan och lite svarta personvagnar däremellan. Eskilstuna – Stockholm är trolig tjänstesträcka. Loken var i nummerföljd – Rc6 1371 och Rc6 1372 – något som förstås gör livet värt att leva.

Rc6 1371 i ena änden av ett sms-tåg, Rc6 1372 i den andra, båda upplysta

Rc6 1371 i ena änden av ett sms-tåg, Rc6 1372 i den andra, båda upplysta

Rc6 1372 i ena änden av ett sms-tåg, Rc6 1371 i den andra, båda upplysta

Rc6 1372 i ena änden av ett sms-tåg, Rc6 1371 i den andra, båda upplysta

Andra bilder från TGOJ finns tex här och här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Efter Ma-loken vid TGOJ Eskilstuna – T44, Z70, Rc4, Rd2 och Td

  1. Ping: Green Cargo rensar ut fler lok | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s