Green Cargos sista Rc3:a och Rc3 till salu

Green Cargo är i slutfasen av att förvandla gamla Rc2 och Rc3 till glänsande nya Rd2-maskiner.

Härom veckan gjorde Rc2 1136 sin sista tur som Rc2 och det i egenskap av att vara Green Cargos sista Rc2:a.

Världens högst numrerade Rc3:a är Green Cargo Rc3 1135. I helgen 1-2/2 hade den vila på Sävenäs lokstation.

20140205-090253.jpg

I natten som var, 17-18/2, gick den sin sista kommersiella tur i tåg 9804, Malmö godsbangård – Tomteboda.
Sannolikt är det bara en tidsfråga innan vi ser Rd2 1135.

När vi ändå är inne på ämnet Rc3, så har SJ tänkt sig att avskaffa fordonstypen. 13 lok kommer att bjudas ut på auktion till andra aktörer. Kraven är lite intressanta, helt tvärtom från Green Cargo, där sålda Ma-lok absolut inte fick gå i kommersiell, konkurrerande trafik, så är det ett krav från SJ att loken hamnar hos en aktör som gör nytta för samhället.

I slutet på mars kommer loken att gå under klubban. Följande individer handlar det om:
Rc3 1039
Rc3 1045
Rc3 1046
Rc3 1048
Rc3 1052
Rc3 1054
Rc3 1059
Rc3 1060
Rc3 1061
Rc3 1062
Rc3 1063
Rc3 1064
Rc3 1066

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Green Cargos sista Rc3:a och Rc3 till salu

  1. Jonatan Gonte Kindh skriver:

    Hum. Det var ju ett något udda kriterie.
    Alltså visst, går det under klubban på lika villkor så borde prisläget göra att bara kommersiella aktörer har råd, men att kräva det var lite otippat i mina ögon. ^^

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s