F1 2014 innebär stora förändringar och tiden är knapp

Formel 1 2014 står inför sin andra försäsongstest, kanske viktigare än någonsin.

Varför?

Det är sista testet innan motorutvecklingen fryses och motorerna homologiseras av FIA.
Inte helt, frysningen blir mitt i tredje och sista försäsongstestet 28/2, så detta är i realiteten sista chansen.

Och helt fryst är det inte, motortillverkarna får arbeta på att tillförlitligheten, precis som det var under förra, frysta motorreglementet också. Men prestandan får inte förändras.

Inte bara är det helt nya motorkonstruktioner för F1, de ackompanjeras av två energiåtervinningssystem, de får förbruka högst 100 liter bränsle på ett lopp, alltså mindre än 3,5 liter/mil.

Dessutom får varje förare klara sig på fem motorer genom hela säsongen. Behövs flera betyder det bestraffning.
Fram till och med 2013 hade man åtta motorer, således en minskning med 37,5%.

Och jämför med tio år sedan, så kunde det gå åt fem motorer per bil och tävlingshelg om det var en hård bana.

Motortillförlitlighet kommer alltså att vara oerhört avgörande 2014.

Sedan har allehanda experter, kommentatorer, aktiva och pensionerade inom F1 gjort sina bedömningar av formen efter första testen i Jerez. Här är en kondensation av detta.

Mercedes. Bäst form. Minst problem. Mest mil. Snabba.
Ferrari. Låg lågt och maskerade sin form. Kan ha några tekniska ess i motor-rockärmen. Många mil de med.
Red Bull. Inga mil i princip, problem både med bil (kylning) och Renaultmotorn (problem med att systemen ska samarbeta).
Williams. Snabbaste tid och såg piggast ut att kunna återhämta en hel del av sin forna glans.

Mycket kommer att ha utvecklats till nästa test, som också är ett 4-dagarstest, går av stapeln i Bahrain den 19:e februari.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s