F1 2014 första delen på andra försäsongstestet

Bahrain bjöd förstås på en helt annan värme än Jerez, i Spanien, som var värd för första fyrdagarstestet. Och det simulerar förstås bättre kommande tävlingshelger.

Stallen fick med sig data hem från Jerez, som har analyserats och bilarna har byggts om efter dessa resultat.

Nu testas utfallet av detta.
Och motorerna. Detta är ju som sagt sista chansen för motortillverkarna innan motorutvecklingen stoppas.
Det är förstås inte helt kört sedan heller, det handlar ju om att byggs en helhet, ett chassie, med motor och aerodynamik som fungerar bra ihop.

Vad kunde vi utläsa av första dagarna? Hur viktigt är det att göra så många varv som möjligt och är det den som gjort flest varv som ligger bäst till i utvecklingsracet? Och betyder det något alls att vara snabbast?

Det mest anmärkningsvärda med första testet var att Red Bull inte gjorde många varv alls. Adrian Newey medgav sedan att de underskattat behovet av kylning. Och Renault Sport erkände att man hade problem med att få ERS och motorstyrning att lira ihop. Okej, sådan kan hända i början. Men det brukar vara illavarslande när de så öppet erkänner brister.

Ett stall med Red Bulls resurser åker då hem – man avbröt faktiskt testet i förtid – och löser problemet. Om det inte är fundamentalt.

Därför är det oroande för Red Bull när det tog ända till lunch den första testdagen innan de ens kom ut på banan.

Och efter dag två tycker inte Vettel om bilen. Det bådar inte gott för de regerande mästarna.

Dag ett så var Force India snabbast och de satte kvicka tider andra dagen med. På mjuka däck. Inget fel i det, tvärtom, att ha en kvick bil brukar vara en bra utgångspunkt. Men att vara snabbast kan även vara för att imponera på en potentiell sponsor. En snabb bil får mer TV-tid, helt enkelt. Och ingen vill ju betala stora pengar för att få sitt varumärke associerat med en förlorare.

Ferrari och Alonso ägnade dag ett åt aerotest, att bekräfta att vindtunneldata stämmer med verkligheten. Just Ferrari har ju haft dokumenterade problem på just detta område.
Andra dagen körde Ferrari med Alonso så kallade long runs, långa pass, för att simulera delarna av ett lopp, samt övade starter och depåstopp. Det tyder på att man ligger bra till i sitt program när man vet att ens delar fungerar som tänkt redan.
Alonsos bästa tid, satt på mediumdäck, räckte till tredje bästa tid. Helt okej.

Lotus har i dagarna gjort sina första varv, de stod ju över första testen. Men de ser inte snabba ut. Kanske för tidigt att döma, men det blev inte så många varv från Grosjean.

Mercedes fortsätter att producera många varv, vad säger det? Ja, de har god tillförlitlighet i alla fall. Men det behöver inte vara bättre än den som bara gör hälften, det beror på vad du testar.
Om du testar long runs, olika inställningar, olika vingar så hinner du med många varv. Testar du tyngre komponenter som tex hjulupphängning, styrning etc lan det ta flera timmar i garaget, bara för bytet. Och det blir färre varv.

Men summeringen påminner mycket om den från första testen, även om klyftorna är mindre:
Mercedes, McLaren och Ferrari ser bra ut. Williams, och kanske även Force India, ser ut att ha tagit kliv i rätt riktning. Red Bulls båda stall har fortsatta problem, men nu kan de i alla fall göra varv.

Summa summarum, nog verkar det som att Kimi Räikkönen visste vad han gjorde när han lämnade Lotus och valde Ferrari framför Red Bull. Imorgon är Kimi bakom ratten på F14T som då byter nummer från 14 till 7.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s