Idel gröna lok i snön vid TGOJ Eskilstuna

TGOJ Eskilstuna
Vinter, janari och snö och bråda dagar.

Verkstadsområdet kryllar av gröna lok och det är Rd2 som dominerar floran.

TGOJs verkstadsplan den 30 jan '14, med Z4 11 Klimpen närmast. Väldigt grönt annars, man skulle kunna tro att något företag som Green Cargo huserar här

TGOJs verkstadsplan med Z4 11 Klimpen närmast. Väldigt grönt annars, man skulle kunna tro att något företag som Green Cargo huserar här… Rd2 1108 närmast därefter

Den blekt gröna T44 350 är satt på att sköta växlingen vid verkstaden för stunden.

T44 350 tar hand om den tunga växlingen vid TGOJ Et

T44 350 tar hand om den tunga växlingen vid TGOJ Et

Titta här, nu är T44 350 inne och fiskar i verkstaden! Vad ska vi tro att han hittar?

Titta här, nu är T44 350 inne och fiskar i verkstaden! Vad ska vi tro att han hittar?

Det är Rd2 1088 och Rd2 1104 som T44:an drar ut ur verkstaden. 1104 trilskades med ett låst hjul, varvid de blev stående så här en stund innan det löstes av verkstadspersonalen

Det är Rd2 1088 och Rd2 1104 som T44:an drar ut ur verkstaden. 1104 trilskades med ett låst hjul, varvid de blev stående så här en stund innan det löstes av verkstadspersonalen

Bakom dessa två Rd2-lok som drogs ut ur verkstaden skymtar ytterligare två Rd2-lok. Det stod en fyr-mult på det kraftigt lutande spåret ned från linjen, bestånde av tre Rd2 och en blå (!) Rc4. Områdets enda blåa lok dagen till ära. Låt oss titta på dessa också.

Rd2 1083 ledde kön av lok

Rd2 1083 ledde kön av lok

bakom ledande 1082 stod Rd2 1134 med båda strömavtagarna upp och bakom den, Rd2 1094 utan strömavtagare uppe och sist stod alltså den blåa Rc4 1139, alltså en av de första Rc4orna.

bakom ledande 1082 stod Rd2 1134 med båda strömavtagarna upp och bakom den, Rd2 1094 utan strömavtagare uppe och sist stod alltså den blåa Rc4 1139, alltså en av de första Rc4orna.

Fyra lok på rad på nära håll är svårfotograferat...

Fyra lok på rad på nära håll är svårfotograferat…

Rd2 1094 som tredje lok

Rd2 1094 som tredje lok

...och Rc4 1139 som sista.

…och Rc4 1139 som sista.

Green Cargos modernitet i form av Td 403 och ett par Rd2or mitt ute på planen

Green Cargos modernitet i form av Td 403 och ett par Rd2or mitt ute på planen

Loken sedda utifrån och in på området. Till höger Rd2 1130 och till vänster skymtar 4-loksmultipeln. I mitten bla Rd2 1075

Loken sedda utifrån och in på området. Till höger Rd2 1130 och till vänster skymtar 4-loksmultipeln. I mitten Rd2 1075 och Rc4 1289, det senare precis utkört från tvätthallen som det står framför.

Fler Rd2-lok vid TGOJ här och här

Ma-loken som står kvar kommer inom kort här på Absolutman.

tills vidare, allt om Ma-loken här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s