Rd2 – kommer de att vara en intressant parentes i svensk järnvägshistoria när vi summerar den?

Det råder föga tveksamheter kring vad loktyper som Ma, Dm3 och Rc bidragit till för Sveriges väl, ve och industriproduktion.
Mycket, är en god sammanfattning.

I dessa tider – tidigt 2014 -står järnvägen ut med hård konkurrens från lastbilarna och Green Cargo meddelade nyligen om hundratals övertaliga lok och flera hundratals övertaliga medarbetare. Samtidigt är det lika illa hos de andra statliga järnvägsoperatörerna – Infranord varselvarnar och likaså SJ. Men låt oss hålla oss till godset.

Rd2 Södertälje hamn, januari 2014 med båda byglarna uppe

Rd2 1030 Södertälje hamn, januari 2014 med båda byglarna uppe

Att satsa sig ut en kris har ofta varit framgångsrikt, men det gäller att satsa rätt.
Och frågan är om det var rätt att satsa på Rd2. Flera inom järnvägen anser att Rc4 är tillräckligt bra och att med den svikande godsmängd som järnvägen har, så skulle de sämsta Rc2-loken bara kunnat ställas av och varit reservdelsförråd åt de som fortsatte rulla. Just precis nu rullar Rc2 1136 som sista Rc2:a mot Västerås för Rd2-konvertering.

Det råder ingen tvekan om att Rd2 är ett bra lok. Det var ju redan Rc2 och Rd2 är en förbättring, både som arbetsmiljö och som dragkraft, det senare tack vare laserstyrt slirskydd.

Men om det var kostnadseffektivt är en helt annan sak. För boggier och andra tunga maskindelar är fortfarande orört Rc2. Och tiden kommer att springa ifrån Rd2 snabbare än vad tiden springer ifrån nya Traxx- och Siemenslok.

Rd2 Södertälje hamn, januari 2014

Rd2 1107 Södertälje hamn, januari 2014

 

Rd2 1108 januari 2014 vid TGOJ Eskilstuna

Rd2 1108 januari 2014 vid TGOJ Eskilstuna

Visst är jag en ivrig påhejare av inhemsk produktion och i och med att Rc2 är en svensk produkt och Rd2 byggs om i Västerås, så är det förstås nationalekonomiskt positivt. Men det innebär inte att företagsekonomer känner sådana värden och det ofta som dessa sitter på makten.

Om Rd2 var en felsatsning kommer loken att bli en intressant parentes i Sveriges järnvägshistoria i framtiden.
Oavsett om eller inte, så kommer framtiden att förvisa Rd2 till museer och skrot, precis som tiden nu gör med Ma-loken (här och här)

Entusiaster och historiker kommer att dividera om leveransutförande och tidiga avvikelser på Rd2-individerna. Mängder med kort kommer att grävas fram och granskas.

Låt oss redan nu titta på några tidigare Rd2-maskiner mitt ute i sin gråa vardag!

Rd2 1113 Eskilstuna, januari 2014

Rd2 1113 Eskilstuna, januari 2014

 

Rd2 Södertälje hamn, januari 2014

Rd2 1114 Södertälje hamn, januari 2014

Rd2 Södertälje hamn, januari 2014

Rd2 1078 Södertälje hamn, januari 2014

 

Rd2 1079 Eskilstuna, januari 2014

Rd2 1079 Eskilstuna, januari 2014

Fler bilder på Rd2-lok här och här

Rc3 1135 som just nu byggs om till Rd2

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg, Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s