Nästa loktyp som ställs av vid TGOJ

TGOJ Eskilstuna
18:e feb ’14

Vintern är nästan våraktig och ingen är ledsen för det.

Ma-loken är avvecklade vid Green Cargo och de fyra sista individerna står som parenteser i tillvaron på spår ett.

Ma 832, Ma 964 och Ma 880 väntar på att skroten ska sätta i sig Ma 831, Ma 961, Ma 967 och Ma 958, så de får plats. Det är trångt vid den yttersta växeln.

Ma 832 och Ma 964 väntar på ödet på spår 1

Ma 832 och Ma 964 väntar på ödet på spår 1

Ma 876 står kvar i väntan på att NetRail ska hämta hem henne som reservdelslok.

Redan som vi såg tidigare, så har en avställd, skamfilad T44 (277) gjort Ma-loken sällskap på det ödesdigra spår 1 (läs här).

Idag har ännu en T44 med lågt nummer anlänt till verkstadsplanen i Eskilstuna. T44 260 har kvar den gamla färgsättningen och har definitivt sett bättre dagar. Det är med stor sannolikhet inte det lokala växelloket heller, för den T44:an stod uppe på vallen. Kanske kommer Green Cargo att samla ihop nästa gäng lok för den yttersta växeln här i Eskilstuna och kanske är det T44.

T44 260 på verkstadsplanen hos TGOJ. Översyn eller dags för yttersta växeln?

T44 260 på verkstadsplanen hos TGOJ. Översyn eller dags för yttersta växeln?

Några ord om T44 är därför på sin plats. T44 är en svensk konstruktion och produkt, så när som på den amerikanska tvåtaksdieseln, som driver generatorn, som i sin tur ger ström till de fyra traktionsmotorerna. 60 liter diesel i timmen förbrukar den, på tomgång.

Men T44 utmärker sig genom idel goda omdömen. Ingen som jobbat med loken verkar ha något ont att säga om dem. Inga direkta typfel eller uppenbara konstruktionsmissar. Det är ett anmärkningsvärt facit efter 40 år av tjänstgöring.

När lok börjar möta sina öden är det inte ovanligt att de uppmärksammas lite mer – vardag har ju en tendens att försummas – men när vardagen övergår till att bli gårdagens vardag, väcker den känslor.

Det såg vi inte minst inom modelljärnvägen där Dm3 och Ma dök upp i denna fas i lokens livscykler.

Och så kom T44 i brandgult utförande hos Märklin/Trix förra året och alldeles runt hörnet kommer nu en Green Cargo-målad variant. Kanske ett omen att det drar ihop sig även för T44?!

Du följer utvecklingen på Absolutman och ser om fler T44-maskiner dyker upp vid TGOJ för att flockas likt oroliga höns inför slakt.

Kväll vid TGOJ. Spår 1 med Z70 och Ma och spår 2 med en Z4

Kväll vid TGOJ. Spår 1 med Z70 och Ma och spår 2 med en Z4

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nästa loktyp som ställs av vid TGOJ

  1. Jens Dahlstrom skriver:

    GC står under hård besparingsplan och, tyvärr, lär T44 som loktyp försvinna ur loklistorna. Deras tjänst ersätts av Td. T44 260 kan eventuellt vara reserverad för Järnvägsmuseum. Hoppas loket får en rejäl revision så att det kan dra museétåg många år framöver. Och då i originalmålning anno 1968 med dubbla vita ränder och mörkgrå överdel!

    • DonDoc skriver:

      Tack Jens, för din input. Jag tror att vi alla skulle uppskatta om T44 260 hamnade hos Järnvägsmuseum. Dagens vardag är morgondagens intressanta museum. Td är förmodligen utmärkta maskiner, men ljudet… nej

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s