Framtidens bilar har anlänt till dig och mig och muskelbilarna är än en gång hotade

Minns du den första muskelbilsperioden? Sent 60-tal när allt var möjligt. V8-motorer på över sju liters slagvolym och 300-400 hästar i de amerikanska bilarna, som Shelby GT, Chevrolet Camaro, Pontiac GTO, Plymouth Hemi Cuda och ja, alla amerikanska tillverkare minst en muskelbil på programmet. Prestandan i bilarna visade på företagets tekniska kompetens och spred glans och status åt dussinbilarna.

Så kom oljekrisen 1973 och tog effektivt död på detta. Lägg till krav på avgasrening och plötsligt var till och med Amerikas enda sportbil Corvette långsam som en svenssonkombi.

Få vågade väl hoppas på att få återuppleva muskelbilseran, men det fick vi. Jag hoppas att du inte missat alla mustiga maskiner som 00-talet spottade ur sig.

Den här gången var det Europa som tog ledningen och sent om sider hakade jänkarna på. Och precis som första gången dök det upp maffiga motorer i vanliga karosser, hos så gott som varje tillverkare.

Audi vässade sin A4 till RS4 med en 334-hästars V8, för att matcha rivalen i BMW med M3:ans 333 hästar. Mercedes svarade med motsvarande C-klass och bjöd på 367 hästar. Detta var tidigt 2000-tal.

Men även andra märken hängde på, tyska Ford bjöd på ST och RS-modeller, Opel med OPC-varianter och Volkswagen skohornade ned VR6 i Golf och W8 i Passat (här).

Detta eskalerade uppåt i bilklasserna och Audi A6 och BMW-karosserna försågs med V10:or på över fem liter och snart även med överladdning.

I de största bilarna återkom V12-motorer, vi talar om Bentley, Audi A8, BMW 7-serie, MB S-klass och Volkswagen Phaeton. Även där förekom turboladdning med effektsiffror från dryga 400 till över 600 hästkrafter.

Den amerikansk bilindustrin hängde på och återupplivade många klassiska ikoner från just första muskelbilseran, som Ford Mustang, Chevrolet Camaro och Dodge Challanger med respektabla motorer.

Skillnaden denna gång var att utsläppen hölls i schack och förbrukning nere, någorlunda i alla fall.

Men nu, på 2010-talet, börjar koldioxid att vara fult (minns när tillverkarna framhöll stolt att förbränningen bara gav upphov till koldioxid och vatten, syftande till att det var helt ofarligt). Dessutom börjar oljepriset bli högt och miljöpriset för att bryta skifferolja är ifrågasatt.

Först blev alla bilar i en hast mycket snålare.

Och nu kommer ännu snålare bilar, som t.ex. Volkswagen XL1 som ska dra 0,1 L/mil (här) och bilar som går på alternativa drivmedel.

20140226-131615.jpgElbilar är ett alternativ för framtiden, men eldrift i bilar är verkligen ingen kul framtid. Inget motorljud. Tveksam hållbarhet i batterierna. Långa tankningstider. Men redan nu finns det en biltidning med titeln ”Elbilen” i tidningsstället… bilden visar en Volkswagen e-up! hos min lokale handlare.

I Sverige har gas alltid fört en undanskymd tillvaro, medan gas i Europa och Ryssland har en mycket utbredd användning. Det har i ett decennium och mer därtill erbjudits lite gasdrivna bilar, Mercedes har sina NGT-bilar, VW har Eco-fuel-modeller och till och med Volvo erbjöd gasbilar ett tag, under varunamnet Bifuel.

Men i och med att allt bättre sopsortering (här) får vi allt fler ställen som rötar och producerar biogas. Idag ansett som ett klimatneutral – och därmed bra – bränsle. Många kommuner kör sina bussar på biogas och taxi använder ofta biogas-tankade bilar för att få miljöstatus på sina bilar.

Härom dagen var jag på ett rutinbesök hos min lokale VW-handlare, som även handhar Audi. I tvättboxen stod det en ny bil. En Audi A3 g-tron. Fränt namn på en helt vanlig A3, fast med gasdrift. Kanske är tiden mogen. Kanske kan ett bra varunamn göra susen, för vad skulle du välja att ha, en NGT eller en g-tron?
20140226-131743.jpg
Lägg märke till Transportstyrelsens nya nummerplåt! Lite mindre avstånd mellan bokstäverna och siffrorna. Lite… tydligare?

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s