Avställda dieslar flockas vid RBS:en i Eskilstuna

TGOJ Eskilstuna
22/2-14, 7,5 grader varmt

Spåren bakom RBS:en i Eskilstuna, numera en symbol för lok som gjort sitt.

Spåren bakom RBS:en i Eskilstuna, numera en symbol för lok som gjort sitt.

Spåren bakom RBS:en har verkligen kommit att symbolisera den yttre växeln för gamla lok.

Ma-lok stod uppställda här, i avvaktan på beslut, försäljning och skrotning.

Sedan kom Rc1-orna dit och fyra står kvar ännu.

Så började några enstaka Z70 ta plats på de lediga spåren och nu har de fått sällskap av tidiga T44 och V5, precis som det spekulerades i tidigare inlägg även om det gick snabbare än väntat.

T44 263 och T44 268 på den plats som Ma 833 och Ma 965 stod på för inte så länge sedan.

T44 263 och T44 268 på den plats som Ma 833 och Ma 965 stod på för inte så länge sedan (här).

När Green Cargo tappar i volymer finns det få incitament för att hålla igång övertaliga lok. Och det klart att då ryker de äldsta och mest slitna maskinerna första.
Z70 ska ju helt bort, men uppenbarligen har man för många av T44 och V5, de enda två diesellokstyper man avser att behålla.

V5 185, trots att loket tillhör den serie enhetslok som Green Cargo kommer att behålla, verkar denna maskin ha blivit övertalig

V5 185, trots att loket tillhör den serie enhetslok som Green Cargo kommer att behålla, verkar denna maskin ha blivit övertalig

V5-loken har aldrig funnits i TGOJ-ägo, men har ändå en anknytning till TGOJ, i det att de är byggda och levererade av tyska Henschel, precis som TGOJs egna dieslar, bl.a. V11 (här)

Faktum är att hela raden av dieslar inte sällan används som växellok, även T44.

3 Z70, 3 T44 och en V5

3 Z70, 3 T44 och en V5 i varierat skick

T44 274, avställd, mitt i raden av diesellok

T44 274, avställd, mitt i raden av diesellok

Revision 4 är den mest omfattande av alla underhållsarbeten. Sannolikt var det då T44 261 fick denna färgsättning.

Revision 4 är den mest omfattande av alla underhållsarbeten. Sannolikt var det då T44 274 fick denna färgsättning.

Låt oss titta på andra spåret, bland de fyra Rc1-loken som alltjämt står kvar (mer om dessa Rc1 här). Här står Z70 724 och T44 261.
Uppnosig? T44 261

Uppnosig?
T44 261


T44 261, avställd

T44 261, avställd


T44 261 skylt. Svemskbygge med amerikansk motor. Endast 10 år nyare än Ma 409

T44 261 skylt. Svemskbygge med amerikansk motor. Endast 10 år nyare än Ma 409

Fortsätter vi vandringen mot stoppbockarna, där en SJ-E-tuna-pendel stod parkerad härom kvällen (här) och runt rälsbussgaraget och det som nu är Struktons lokaler, tillbaka till TGOJs huvudbyggnad vid verkstaden. Här står en radda Z70 till.

Z70 på rad

Z70 på rad

Fortsättningen följer du här på absolutman. Om du inte redan gjort så, klicka uppe till höger på knappen ”Ja, givetvis jag också!” för att inte missa några nyheter.

Tidigare inlägg från samma område finns t.ex. här och här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Avställda dieslar flockas vid RBS:en i Eskilstuna

  1. Kalle skriver:

    3 Z70, 3 T44 och en V5 i varierat skick = 2 Z70 och en Z65

    • DonDoc skriver:

      Oj, tackar för rättningen. Och för tydlighetens skull kan vi nämna att en Z70 är en Z65 som fått sin Rolls Royce-motor ersatt av en Scaniamotor. Rätta mig om jag har fel

  2. Ping: Mer om växelloken vid TGOJ 2014 | Absolutman

  3. Ping: Varmkörning vid TGOJ | Absolutman

  4. Ping: Exit Rc1 och Rc4 blir växellok | Absolutman

  5. Ping: Helgvila vid TGOJ | Absolutman

  6. Mikael Zagerholm skriver:

    Hej Dondoc
    Mikael på Nordic här. Det är vi som har köpt ett 40 tal lok nu i veckan, bla alla V5:or och Z70 som står uppställda hos GC i Eskilstuna.
    Jag söker lite bilder till vår hemsida, och såg att du hade flera fina på dessa individer.
    Är dessa bilder några jag kan få din tillåtelse att nyttja till vår hemsida, i alla fall tills vi har hunnit ta lite egna bra bilder?

    • DonDoc skriver:

      Hej Mikael, visst går det bra. Fast jag föreslår att jag skickar er högupplösta bilder. Bilderna här är komprimerade.
      Saknar du någon individ? Jag har långt fler bilder än vad som lagts ut här. Med vänlig hälsning, Tobias

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s