Försäsongstesterna Formel 1 2014 färdiga – en analys

12 dagars testande.
Det är allt.

Stall och förare ska lära sig de nya bilarna och motorerna och däcken. Och snabbt få det att fungera ihop på bästa vis.

Jerez för några veckor sedan såg ut ungefär som vanligt när stora regelförändringar gjorts: många tekniska fel med bilar som ofta stannar på banan eller knappt kommer ut ur garaget. Lotus valde att inte ens åka dit. Mercedes och Ferrari såg bra ut och Red Bull avbröt testet för att åka hem och göra något åt sitt elände.

Andra testet i Bahrain. Alla med en Mercedesmotor dominerade, Ferrari fanns fortfarande med, men Red Bull och Renault hade inte rett ut sina problem. Lotus gjorde debut med sin nya bil och var snabba med att hävda att de skulle kunna bli bästa Renault-stall.

Sista testen så, som avslutades igår, och innebär homologering av motorerna, dvs grundkonstruktionen. Helt avstannar inte motorutvecklingen men det blir kämpigt för Renault, som begärde förlängd tidsfrist, men fick avslag.

Så vad gör stallen under detta sista test?
– försöker hitta fart, både rå kvalfart och jämt racefart. Inställningar och motormappning.
– testar de sista uppdateringarna, att de funkar sim Vindtunneln sagt, inför Melbourne.
– gör en racesimulering med start, depåstopp, kontrollerar däckslitage och bränsleförbrukning.
I alla fall om man ligger i fas med sitt program.

Der gjorde inte Lotus som hade problem först med växellådan och sedan med att bilen fattade eld två gånger under de två sista dagarna, något som hindrade deras planer rejält. Lotus åker till Melbourne utan att ha gjort en enda racesimulering.

Nästan lika illa är det fortsatt för Red Bull, även om de lyckades få ihop en race-distans på den tredje sista dagen av testning. Men ingen riktig simulering, utan bara varv. Nu är inte det bara för Red Bull, som behöver all data som de kan få.

Faktum är att Toro Rosso, som till i år byter från Ferrari- till Renault-motor, varit snabbast av Renault-stallen och gjort fler varv än storasyster Red Bull.

Men allra mest, bland Renualterna, imponerar lilla Caterham, som kört överlägset flest varv och verkar åtminstone ha tillförlitlighet.

När vi ändå är inne på småstallen kan vi ta upp Marussia, som går från Cosworth till Ferrari motormässigt. Men bilen verkar vara ett lyft, även om de är 3,5 sekunder efter de snabbaste så är det inte längre sju sekunder.

Bäst då? Under de 4 sista dagarna var
Force India
Force India
Williams
Mercedes
snabbast.

Ser du den röda tråden? Motorn.

Men det är en sak att sätta en snabb tid. Ett helt Grand Prix är en annan sak. Och vi har tre helt nya, kraftiga parametrar att titta på, förutom tillförlitligheten.

1) bränsleförbrukningen. Der kommer inte att gå att hålla fullt hela loppet igenom, men det har å andra sidan däcken inte klarat sedan enhetsdäck infördes. Men körteknik kommer att spela in, möjligheten att ligga i slip-stream och därmed minska sitt luftmotstånd, och de rent tekniska motorlösningarna.

2) bilarna ökar från 7 till 8 växlar men den stora skillnaden är att utväxlingen inte får ändras från lopp till lopp. Detta har tidigare ändrats utifrån bana till bana, med höga utväxlingar på Monza och Spa och lägre i Monaco och Ungern. Nu blir det samma.

3) drivpaketets våldsamma kraftutveckling måste tyglas. Den gamla V8:an hade ett smalt effekt register på absoluta toppen. Turbo-sexan ger mycket mer kraft tidigare och förstärkt av 160 hk ERS mot tidigare 80 hk KERS, vars effekt också kommer tidigare i varvtalsregistret.

Detta gör att det kommer att bli aktuellt att inte ständigt varva ur motorn, det kommer att gå tillräckligt fort ändå men förbrukningen hålls nere.

Ett annat bekymmer blir att ta sig genom kurvorna, framför allt ut ur dem, utan att elda upp bakdäcken. Visst kommer mjuka förare som Button och Kimi att ha en fördel, men kanske minst lika stor fördel kan de förare ha, som tidigt avslutar kurvan och får bilen i rak acceleration. Som Hamilton, Bottas och Vettel.

Tillbaka till Vettel och Red Bull. Hur illa är det? Eländet är dubbelt, då bilen får motorn att överhetta samt att Renault har problem med att få delarna – förbränningsmotor och eldrift – att lira ihop på ett effektivt sätt. Som det är idag uppskattar Red Bull att de saknar 160 hästar jämfört med Mercedes, det motsvarar hela ERS-tillskottet. Hela varvet.

Men om och när Red Bull löser det har de en bra bil, som verkar var suverän i kurvorna, riktigt bra downforce alltså. Precis som fjolårets bil således.

Det som gör förutsägningar ännu svårare är att det är två veckor kvar till säsongen börjar. Stallen har samlat mycket med data från de sista testerna och utvecklingen kommer inte bara att pågå fram till timmen innan start, utan hela säsongen.

Baserat på vad vi hittills sett i fart, tillförlitlighet och resurser i form av pengar och skarpa hjärnor, ska vi förstås göra en gissning hur det kommer att se ut i Australien mitten på mars (så kan vi skratta åt den sedan)

Mercedes tar pole genom Hamilton och Massa i Williams står bredvid honom. Sedan Rosberg i andra Mercan och därefter Perez i Force India, Bottas i Williams, innan första icke-Mercedes kommer i och med Alonsos Ferrari. Därpå följer Hulkenbergs Force India och Kimis Ferrari. Tidigast därefter någon Renaultdriven bil, förmodligen Vettel i egenskap av att Red Bull löst lite av sina problem och den fantastiske kvalförare som han är. Hur loppet slutat ser vi söndagen den 16:e mars.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s