TGOJ Z65 och Z70 avställda i Eskilstuna

Z65 och Z70 är tvåaxliga dieselhydrauliska lok (litterat Z antyder just två axlars diesel), Z70 är ombyggda Z65, Z65 är alla byggda i Kalmar på 60-talet. Z70-ombyggnationen på 90-talet innebar främst radiostyrning, multipelkörbarhet och nya motorer.

De hör till de loktyper som Green Cargo helt ska göra sig av med. Många av dessa individer samlas ihop i Eskilstuna och de är av varierande skick. Flera har sprickor i hjulaxlarna, några är i det närmaste tomma ska, somliga fullt fungerande. Green Cargo har vänligen att erbjuda föreningar att köpa sig ett exemplar till bra pris.

Fyra lok som inte kommer att få nya ägare hittade jag på ett avskiljt spår på väg upp till TGOJ en vårliknande februaridag 2014.

Två uttjänta TGOJ-maskiner - Z65 498 och Z65 567 i Eskilstuna

Två uttjänta TGOJ-maskiner – Z65 498 och Z65 567 i Eskilstuna

Z65 567, 567 är ju för oss alla sifferfantaster lite extra att lägga märke till. Precis som Ma 876. En kort nummerserie!

TGOJ 567

TGOJ 567

No Rolls Royces at home Z65 567

No Rolls Royces at home
Z65 567

Z65 498 och Z65 567

Z65 498 och Z65 567

Z65 levererades med Rolls Royce-motor på cirka 360 hästkrafter, medan Z70 fick Scanias V8-diesel på 14 liter och 450 hästar. För att få plats med Scaniamotorn gjordes vissa mindre ingrepp, det går att se om en Z65 står bredvid en Z70, men knappast annars.

Ett lok kan användas för lätt växling, två lok klarar förstås lite flera vagnar, men det är inga kraftpaket.

Z70 746 och Z70 737

Z70 746 och Z70

Z70 737

Z70 på samma spår

Z70 746 har bränt sina chanser här i livet

Z70 746 har bränt sina chanser här i livet

För en tid sedan, hösten 2013, stod Z70 746 utanför TGOJ-verkstaden.

Z70 746  utanför verkstaden

Z70 746 utanför verkstaden

Mer från TGOJ Eskilstuna här och här
Mer Diesel vid TGOJ här och här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till TGOJ Z65 och Z70 avställda i Eskilstuna

  1. Ping: Exit Rc1 och Rc4 blir växellok | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s