Ma-lokens öde – Ma 825

61 år av aktiv tjänst kan vara till ända för norra västeuropas (det lät nästan krystat) äldsta lok i kommersiell tjänstgöring – Netrail Ma 825.

Ma 825 utgör normalt dragkraften för Vaggerydspilen, containertåget mellan Vaggeryd och Göteborg. Vaggeryd är i sin tur nav för tågtransporter till och från kontinenten.

Ett hjulaxellager gick igår varmt på Ma 825 och skar, tåget kunde med hjälp av en TMX ta sig till Nässjö. Det brann med öppen låga från axelboxen och inne på Nässjö station skulle loket bara puttas in till verkstaden, men där nöp det och axeln låste sig. Nu blir det tralla in till verkstaden (motsvarande denna).

Kanske blir det bråttom att få ner Netrails reservdelslok Ma 876 från Eskilstuna (här), men ett axelbyte tar ändå sin lilla stund och hjulen är inte bra på Ma 876.

Undertiden dras Vaggerydpilen av dubbla TMX – kostsamt. Varför inte hyra in ett 185-lok eller 193-lok från Railpool? Svaret är, det blir kostsamt. Men tåget måste rulla, annars blir det, enligt avtalet… just det, kostsamt. Hur det löser sig kommer framtiden att utvisa.

Länk till bilder på havererad Ma 825

Ma 958 och Ma 967 på väg mot sitt öde

Ma-lokssidan

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s