Slutet för TGOJ sedan Green Cargo lägger ned i Eskilstuna

TGOJ Eskilstuna, numera Green Cargo Eskilstuna, snart ingenting

TGOJ Eskilstuna, numera Green Cargo Eskilstuna, snart ingenting

Eskilstuna, centrum för det forna TGOJ, Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar, har precis fått beskedet från Green Cargo att alla stationen läggs ned och att alla 26 lokförare sparkas. TGOJ-personal.

Vidare stryps växlingen i Eskilstuna till ett minimum och 13 av de 15 växlarna försvinner. Kvar blir bara TGOJverkstaden. Än så länge.

Varför detta vurm för TGOJ? Det finns ju så många små, privata järnvägsföretag idag. Hector, Tågab, Railcare, Tågkraft, Skandinaviska Jernbanor etc.

TGOJ var inte bara ett företag vilket som helst, utan lika mycket en anda. Så gott som alla som någon gång arbetat inom TGOJ, oavsett befattning, vittnar om en företagskultur där man ställde upp för varandra och för sitt företag. Det rådde en harmonisk stämning och ett öppet klimat där alla tog ansvar, inte bara för sina uppgifter, utan för allt som uppkom. Precis så som alla arbetsgivare önskar sig att deras företag var.

Dessutom gick TGOJ med vinst.

Det gjorde inte ägaren Green Cargo. 2012 införlivades TGOJ helt i moderbolaget, med förevändningar som bättre ekonomi och bättre varunamn. Green Cargo går fortfarande inte med vinst och den vinst som TGOJ matade Green Cargo med, finns inte längre.

Övertaliga lok ställs av och säljs ut.
Nya omlopp bildas och redan när Kopparpilen flyttade från Eskilstuna till Hallsberg började många ana vad som var i kikarn. Sedan flyttade även Södra Stålpilen från Eskilstuna, trots att det nya upplägget blev dyrare, då det kom att innebära överliggning.

Att därför Eskilstuna läggs ned som station för Green Cargos lokförare var ingen högoddsare.
Faktum är ju att Green Cargo gjort sitt bästa för att utrota alla TGOJ-rester – först företaget, sedan Ma-loken och V11-loken – de TGOJ-speciella loken, och nu Eskilstuna.
För det gick ju inte att medarbetare som gick till jobbet med ett leende på läpparna.
Eller att ha medarbetare som var flexibla och ställde upp.
Sannolikt är det bara en tidsfråga innan TGOJ-verkstaden finns på Green Cargos försäljningslista också.

TGOJ-medarbetarna bidar sin tid och grupperar om.
Vem köper verkstaden och namn-rättigheterna och återupplivar Sveriges äldsta järnvägsföretag?

Mer bilder från TGOJ t.ex. här och här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg, Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Slutet för TGOJ sedan Green Cargo lägger ned i Eskilstuna

  1. DonDoc skriver:

    Det er jo slik at vi for tiden har økonomer som ledere, så har vi hatt perioder med jurister, og perioder med ingeniører. Hva skulle det neste bli? Psykologer?

    For øvrig er Jens Stoltenberg, vår tidligere statsminister, sosialøkonom. Men politikken tok vel overhånd…

  2. Ping: Green Cargo rensar ut fler lok | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s