Ingen bevarad Rc2:a – är det någon som bryr sig?

Ingen saknar vardagen förrän den är borta.

Ingen saknar något som finns i överflöd.

Idag finns det inga svenska Rc2 kvar. Tågab har ett knippe ÖBB-Rc2 i drift, men ännu närmare är förstås SJs Rc3, som är en uppväxlad Rc2:a. Faktum är att vissa av dem levererats som Rc2. Men SJ avser att göra sig av med sina Rc3 (läs här). Även Tågab har ett par Rc3 (Rc3 1040 och 1041).

Rc2 var den dominerande loktypen när jag var liten och började titta på lok. Såg man en Rc1, Rc3 eller Ra hajade man till och dagen var gjort. Rc4 tror jag inte hade hittat upp till Dalarna i början av 80-talet. Brunloken fanns förstås, skitiga Da och Hg2 var avdagade vardagsprodukter då. Men kom det Ma eller Dm var det genast spännande.

Rc2 brukar inte sällan beskrivas av lokförare som det bästa lok att dra godståg med i lite hastighet. Rm slirar för lätt och utväxlingen gör att de blir klena över 80 km/h. Likaså är Rc3 klena hela vägen… Frågan man bör ställa tillbaka är på vilket sätt Rc2 skulle vara bättre än Rc4, som har samma utväxling.

I skrivandets stund är de sista Rc2 och Green Cargo Rc3 hos fd ASEA i Västerås för att bli de sista i den planerade raden av 79 st Rd2.

Kanske ska vi först hoppas på att Sveriges Järnvägsmuseum kan bevara en Rc1? Vi har hört att de för dialog med Green Cargo om Rc1 1007, dvs den allra första Rc1:an, den som fortfarande går i aktiv tjänst, uteslutande som växellok.

Bilder på Rc2 som stod väntande på att bli skickade för Rd2-konvertering finner du bland annat här och Rc2 i mult med Rd2 här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s