Ma 832 förebild vs modell

Ma 832 en snöig januaridag 2014. Ser du modellen?

Ma 832 en snöig januaridag 2014. Ser du modellen?

Okej, visst, Ma 832 var i TGOJ-ägo i 20 år och det stod TGOJ på sidorna på korgen, men det är ändå inte vad vi menar TGOJ-Ma. Det är ju de nio med runda maskinrumsfönster som TGOJ beställde och fick levererade på 50-talet. Det dessa vi vill ha i modell nu, Jeco! Alla fem målningar som loken funnits i.

TGOJ i drygt 20 år... Modellen av 832 i korgens lyftfäste.

TGOJ i drygt 20 år…
Modellen av 832 i korgens lyftfäste.

Så därför stödköpte jag denna Jeco H0-Ma utöver Ma 833 (här).

En vintrig januaridag tog jag mig med mitt nyförvärv till TGOJ Eskilstuna för att passa på att avbilda modellen med sin förebild.

Så här i efterhand hade jag inte behövt ha så bråttom, eftersom loket förfarande står kvar i Eskilstuna och snön är nu borta (här).

Ma 832

Ma 832

Men å andra sida, hade jag valt att chansa på det, hade Ma 832 kanske gjort sin sista resa redan. Att påverka tillvaron, läs om det här.

Ma 832 - plog

Ma 832 – plog

Ma 832 på en fjäder

Ma 832 på en fjäder

Varför Ma 832?

Utav de individer som det bjöds på var 832 och 876 de mesta TGOJ-maskinerna. Och 876 hade jag varit tvungen att addera ”näsan” på för att bli nöjd med, men det hade aldrig blivit av, men jag hade fortsatt irritera mig på det.

Därför blev det 832, kanske också den maskin som gick i TGOJ-trafik med det mest skamliga yttre. Och visst vore det en häftig utmaning att ”vädra” modellen så som förebilden såg ut när hon ställdes av med tunna hjulringar sommaren 2011! Modellen i sent utförande med TGOJ-relieferna på sidorna.

Ma 832

Ma 832

Modellen är till belåtenhet. Gångegenskaperna fantastiska, men som niträknare störa jag förstås av att buffertbalken är svart på modellen och blå i verkligheten. Nå, ytterligare att skäl till att sätta igång med vädringen!

Ma 833 i modell med förebilden

Ma-lokssidan

Ma-lok i modell till salu

Fler bilder på Ma 832 här och här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Modelljärnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ma 832 förebild vs modell

  1. Jonatan Gonte Kindh skriver:

    Jag älskar konceptet att fota modellen med sin förlaga, tack! :)
    (Och tusan, det där intresset för modelljärnväg börjar hitta tillbaka till min skalle. Inte helt säker på att det är en bra sak. ^^)

Kommentera

