Vad vet vi efter Australiens GP i F1 2014

Äntligen är årets säsong i full gång och som brukligt var det actionspäckat i Australien och det första loppet. Infriade löften, oväntade överraskningar och nya upptäckter!

Mercedes var snabbast, det stod utom all tvivel med pole, snabbaste varv och seger. Och precis som försäsongstesterna antytt var Mercedesmotorn huvudnyckeln till detta – Williams var blixtrande snabba och hade garanterat utmanat McLaren om pallen om det inte varit för förarrelaterade misstag i loppen (Massa överkörd i starten och Bottas slog i muren och fick punkterning). Och Mercedes-motoriserade Force India hade inga problem att hålla undan för Alonsos Ferrari på banan. Skillnaden i rå toppeffekt var slående.

Tillbaka till McLaren och nästa infriade löfte – Rookien Magnussen som som väntat krossade sin stallkamrat Button, både i kval och race. Button, som kört F1 sedan 2000 och Magnussen som varken tävlat i F1 eller GP2 innan detta lopp…

Ferrari hade inte hållit igen på försäsongstesterna, som många spekulerade och hoppades på, utan hade allehanda problem – inställningar, elektroniska bromsar och balans, men mest oroväckande är motorn, som kanske har en god körbarhet, men definitivt saknar de sista hästkrafterna jämfört med Mercan. Dessutom kommer det uppgifter om att motorn är 13 kilo för tung – blyvikt i F1.

Men vad fick Red Bull farten i från? Ricciardo kvalade in tvåa och gick i mål tvåa. Okej, de blev diskade för att ha haft ett för högt bränsleflöde. Det kanske gjorde att han kunde hålla undan för Magnussen under de tio sista varven, men i övrigt var farten äkta.

Renault har alltså börjat få ordning på samspelet mellan förbränningsmotorn, elmotorerna och energiåtervinningssystemen (från bromsarna och från turbovärmen). Och vi såg redan i Bahrain att bilen för övrigt är riktigt bra.

Lotus däremot, som hade självförtroendet att sticka ut hakan och säga att de kunde bli bästa Renaultteam, visade att de varken hade fart eller tillförlitlighet. Båda bilarna bröt.

Albert Park, Melbourne, är ju okonventionell räserbana och först i Malaysia kommer vi till en permanent bana, med riktigt rejäla rakor och ett parti med kvicka böjar. Jag tror att Mercedes kommer att köra ifrån de andra på ren effekt.

Men hur är det med tillförlitligheten? Både Hamilton och Vettel hade problem med motorerna och inget av stallen vet ännu vad det berodde på. Det kommer att bli fler som bryter med motorproblem under de tidiga loppen.

De är två veckor dit. Lita på att ingen ligger på latsidan och att bilar och motorer kommer att analyseras och utvecklas vidare tills dess.

Dock, största besvikelsen var av kosmetisk art – ljudet från motorerna. Det var inget för motorgourmeér inte! Dovt, lågt och med varvtalsbegränsningen satt på 15000 rpm lät det som att alla short-shiftade konstant. Trösten i det är ändå att den som är mest besviken av alla på ljudet är den inom-F1-allsmäktige Bernie Ecclestone. Låt oss hoppas på att han får igenom en förbätting på den fronten!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s