Ma 832 intagen på verkstad och andra lok vid TGOJ Et

TGOJ Eskilstuna
löningsdagen mars ’14

Ma 876 har lämnat spår 1 och är spårlöst försvunnen, men övrigt NetRail-material (diesellok + resgodsvagn) står kvar. Verkstadsbesök och en sista smörjelse?

Ma 832 på verkstadsspår 2 och Rc4 1271 framför. Det gråaktika bakom den knallröda strömavtagaren är ventilatorer

Ma 832 på verkstadsspår 2 och Rc4 1271 framför. Det gråaktika bakom den knallröda strömavtagaren är ventilatorer (klicka på bilden för större)

För Ma 832 står nämligen inne i verkstaden och det brukar betyda lite hjulfett inför den sista resan. Hon har ju sått sedan sommaren 2011.

Men titta på den suddiga bilden nedan, är det något mer i görningen?
Dels står Ma 832 längst in, där brukar lok hamna som det ska arbetas med en längre tid. Dels har trappstegen rests till maskinsrumsdörren. Knappast nödvändigt för en hjulfettning enbart. Och hitom loket ligger ventilatorer. Kanske plockas hon på ytterligare reservdelar.

Bortsett från att Ma 832 och Ma 876 försvunnit från spår 1 är det rätt oförändrat, även om det sker lite Z70-omflyttningar både här och var. T.ex. står nu Z70 748 ytterst på spår 1 och dieselraden har kompletterats med Z70 740 och T44 329.

Blått några avställda diesellok. Z70 749 och en V5:a. Til vänster T44 329

Blått några avställda diesellok. Z70 749 och en V5:a. Til vänster T44 329

Z70 740, T44 329, T44 260, T44 280 och T44 273. Avställda

Z70 740, T44 329, T44 260, T44 280 och T44 273. Avställda

Spår 1 med Ma 880 innerst. Till höger Z4 11 som växellok vid verkstaden

Spår 1 med Ma 880 innerst. Till höger Z4 11 som växellok vid verkstaden

Ma 964 väntar på slutet

Ma 964 väntar på slutet

Ännu sker växling i Eskilstuna, även om Green Cargo dödsdömt den verksamheten (här) och numer är det T44 314 som har tjänsten som växellok.

T44 i kvällsvila på växlingsvallen bredvid verkstaden

T44 i kvällsvila på växlingsvallen bredvid verkstaden

Två gröna Rc4or stod utanför verkstaden.

Rc4 1196 under spänning och Rc4 1251 i vila. Till vänster i bild dieselraden med T44 273 närmast

Rc4 1196 under spänning och Rc4 1251 i vila. Till vänster i bild dieselraden med T44 273 närmast

Rc4 1251 och Rc4 1196. Det är inte helt vanligt med de gamla plogarna på en grön Rc

Rc4 1251 och Rc4 1196. Det är inte helt vanligt med de gamla plogarna på en grön Rc. (läs mer om plogar här)

På nedre området stod ett ellok utan tråd. Rc1 1022, som inte varit synlig hos TGOJ på länge. Om det beror på att den dragit fram ur förråd just för dagen – vilket är det troliga med tanke på hur lite hjulen rullat, de var rätt rostiga – eller om den nyss kommit vet jag inte.

Rc1 1022 på TGOJs nedre område

Rc1 1022 på TGOJs nedre område

Det innebär att minst 5-6 Rc1-maskiner nu finns i Eskilstuna, Rc1 1015, Rc1 1017, Rc1 1019, Rc1 1022 och Rc1 1025 samt troligen Rc1 1010 också (bild här från i julas).

Mer från TGOJ Eskilstuna t.ex. här och här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ma 832 intagen på verkstad och andra lok vid TGOJ Et

  1. Ping: Växelloken vid TGOJ Eskilstuna 2014 | Absolutman

  2. Ping: Rc1 1015 för skrotning | Absolutman

  3. Ping: Green Cargos sista Ma-lok | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s