TGOJ Eskilstuna
löningsdagen mars ’14
Ma 876 har lämnat spår 1 och är spårlöst försvunnen, men övrigt NetRail-material (diesellok + resgodsvagn) står kvar. Verkstadsbesök och en sista smörjelse?

Ma 832 på verkstadsspår 2 och Rc4 1271 framför. Det gråaktika bakom den knallröda strömavtagaren är ventilatorer (klicka på bilden för större)
Men titta på den suddiga bilden nedan, är det något mer i görningen?
Dels står Ma 832 längst in, där brukar lok hamna som det ska arbetas med en längre tid. Dels har trappstegen rests till maskinsrumsdörren. Knappast nödvändigt för en hjulfettning enbart. Och hitom loket ligger ventilatorer. Kanske plockas hon på ytterligare reservdelar.
Bortsett från att Ma 832 och Ma 876 försvunnit från spår 1 är det rätt oförändrat, även om det sker lite Z70-omflyttningar både här och var. T.ex. står nu Z70 748 ytterst på spår 1 och dieselraden har kompletterats med Z70 740 och T44 329.
Ännu sker växling i Eskilstuna, även om Green Cargo dödsdömt den verksamheten (här) och numer är det T44 314 som har tjänsten som växellok.
Två gröna Rc4or stod utanför verkstaden.

Rc4 1251 och Rc4 1196. Det är inte helt vanligt med de gamla plogarna på en grön Rc. (läs mer om plogar här)
På nedre området stod ett ellok utan tråd. Rc1 1022, som inte varit synlig hos TGOJ på länge. Om det beror på att den dragit fram ur förråd just för dagen – vilket är det troliga med tanke på hur lite hjulen rullat, de var rätt rostiga – eller om den nyss kommit vet jag inte.
Det innebär att minst 5-6 Rc1-maskiner nu finns i Eskilstuna, Rc1 1015, Rc1 1017, Rc1 1019, Rc1 1022 och Rc1 1025 samt troligen Rc1 1010 också (bild här från i julas).
Ping: Växelloken vid TGOJ Eskilstuna 2014 | Absolutman
Ping: Rc1 1015 för skrotning | Absolutman
Ping: Green Cargos sista Ma-lok | Absolutman